Formförändring i den tredje säsongen

När vi sist träffade familjen Macahan hade de packat ihop sitt bohag och fortsatt resan över de amerikanska slätterna. Slutscenen i säsong 2 kändes som ett avslut och en nystart. Troligen var det inte helt säkert att familjen skulle komma tillbaka i rutan, men det tredje och sista säsongen rullade igång den 15:e januari 1979 och i och med det bytte serien form en smula.

Till att börja med verkar familjen slagit sig till ro någonstans och dessutom hunnit bo in sig ordentligt i det nya samhället. Den stora förändringen är dock i själva avsnitten som nu är individuella historier helt utan någon kontinuerlig story. Alltså separata tv-filmer på nästan 100 minuter styck. De har till och med fått egna titlar: "The Gunfighter", "The Rustler", "The Enemy", "The Innocent" och "Hillary". Till detta kan man även tillägga att avsnitten i de flesta fall är koncentrerade kring en av karaktärerna, så till den milda grad att i vissa fall är de övriga familjemedlemmarna inte med.

Jag är lite tudelad till förändringen, då det dels blir en trevlig utveckling av formatet, men dels även blir lite opassande i så pass långa avsnitt. Formatet ger dock utrymme för en mängd nya karaktärer, även om de bara är med i ett avsnitt.

Det första avsnittet kan man säga är centrerat kring Laura (Kathryn Holcomb) även om hela familjen är med. Macahans bor numera i i utkanten av en dal och i dalen finns en smått maktgalen ranchägare som anser att dalen är hans och försöker få bort alla andra genom att först erbjuda sig att köpa ut dem och sedan hota med våld och elände. Till sin hjälp får han den ökända revolvermannen Frank Grayson (Jared Martin) som Luke (Bruce Boxleitner) har en viss historia med. Laura blir dock lite förtjust i denna stiliga man och känslorna är besvarade till Lukes stora irritation. Luke som i Zebs (James Arness) frånvaro ska ta hand om familjen får problem när hoten ökar och en som råkar riktigt illa ut är Laura. Så småningom kommer Zeb givetvis till både familjen och dalens räddning.

I efterföljande avsnitt går vi över till nästa syster, Jessie (Vicki Schreck), som här blir riktigt kär för första gången. Det är en ung pojke som räddar henne från en buse och som tack för hjälpen blir han hembjuden och får träffa hela familjen. Jessie upplever sin bästa dag i livet hittills. Kruxet är att pojken motvilligt är med i ett gäng som planerar att stjäla hästar och resten av gänget har förstås spanat in de fina appaloosa-hästar Macahans fångat. Givetvis stjäls hästarna och givetvis fångar Zeb och grabbarna in tjuvarna och blir chockade när de ser vem tjuven är. Hästtjuveri leder uteslutande till hängning och Jessie upplever sin värsta dag i livet hittills och gör allt för att rädda sin älskling.

I det tredje avsnittet är det omslagspojken Zeb som står i fokus och hamnar mitt i något så otrevligt som ett indiankrig. Några indianer håller på och rånar vagnar och kavalleriet sätter ihop ett litet team som ska reda ut eländet. Ledare är den ivriga löjtnanten Ayeless som har ett personligt agg mot indianer så Zeb följer med för att dels agera spårhund och dels hålla den hetlevrade löjtnanten i halster. Indianerna hittas, men betydligt farligare indianer dyker upp och Zeb får visa hur man på ett fredligt sätt handskas med de som Ayeless kallar "vildar".

Det fjärde avsnittet är nästan en upprepning av teman som figurerar i det två första. Det är Josh (William Kirby Cullen) som är ute och för hem några nya appaloosa-hästar och hamnar i ett samhälle där två familjer träter om färjetrafiken över en flod. Egentligen är det den ena familjen som träter och saboterar den andra familjens färjeflotte, och det är där Josh kommer in i bilden. Familjen består av en ensamstående mamma och hennes efterblivna son, som direkt ser en idol i Josh. När sönerna från den andra familjen vill stjäla Joshs hästar råkar den efterblivna Willy skjuta en av dem i benet vilket leder till nytt trassel som Josh får försöka lösa.

I det avslutande avsnittet är det då självfallet Luke som står i fokus och det här är det enda avsnittet som ansluter till de tidigare säsongerna då Luke träffar sin gamla flamma Hillary (Elyssa Davalos) igen. Hon ska gifta sig med en annan man, men när Luke dyker upp blir det inte riktigt så. Tillsammans ger de sig iväg för att leta rätt på den man som faktiskt sköt den domare som Luke tidigare anklagats för att ha mördat — ett uppdrag som blir svårare än de trott, och lyckas de står ett nytt bröllop för dörren.

Rent generellt kan man säga att "Familjen Macahan" fortsätter i samma anda som tidigare. Det är ungefär lika bra som i tidigare boxar, men jag saknar det gamla upplägget med fler kontinuerliga historier. Avsnittens väl tilltagna längd känns mer när de är individuella på det här viset. Det börjar bli lite segt att engagera sig i familjens öden, och på sätt och vis känns det bra att slutet börjar närma sig.

1. Ett av avsnitten är regisserade av den svenska regissören Alf Kjellin, som tillbringade större delen av sin karriär i USA. Han regisserade avsnitt i kända tv-serier som "Dynastin", "The Man from U.N.C.L.E.", "Mission: Impossible", "Columbo" och "Ironside", men även "Familjen Macahan"-liknande "Gunsmoke", "Lilla huset på prärien" och "Bröderna Cartwright".

2. En rolig detalj är att de familjemedlemmar som är kvar på ranchen alltid blir lika överdrivet lyckliga så fort någon av de som är ute och rör på sig kommer tillbaka. Man får anta att det går månader mellan besöken för annars är reaktionerna smått ologiska.

3. Om jag räknat rätt är det sex avsnitt kvar att ge ut, sen är "Familjen Macahan" komplett.

ANDERS JAKOBSON (2010-10-01)