En klassiker som håller 19 år senare

Den gamla klassiska Disneyfilmen "Skönheten och Odjuret" kom redan 1991. Då var det fortfarande tecknade filmer på det gamla viset, alltså innan allt dataanimerat tog över. Det gör filmen extra speciell eftersom att man vet hur mycket arbete det ligger bakom en hel film. Sedan kom det endast en Disneyfilm om året vid den tiden och "Skönheten och Odjuret" var alltså 1991 års tecknade rulle. Så här, 19 år senare, står sig filmen utan problem. Det är väl lite det som är charmen med de klassiska tecknade filmerna, att det spelar ingen roll hur gamla de blir. De är fortfarande lika bra. När filmen kom var jag tio år och jag har inte sett den sedan dess. Jag minns också att just den är Disneyfilmen inte tillhörde mina favoriter och jag har egentligen inte så många minnen från den mer än den huvudsakliga storyn, att flickan hette Belle och att hon bar en gul klänning.

Filmen handlar alltså om Belle som är en speciell flicka. Hon läser hellre böcker än blir uppvaktad av kvinnokarlen Gaston som inte vill något hellre än att gifta sig med Belle. Mer för att få någon som kan massera hans fötter än av kärlek. Belles pappa är uppfinnare och i början av filmen är han på väg till en marknad för att visa sin senaste uppfinning. På vägen dit blir hans häst skrämd och springer iväg. Pappan blir jagad av vargar och lyckas i sista stund fly in bakom en stor gallergrind som är porten in till ett stort slott. I slottet bor en prins som en gång i tiden blivit förtrollad till ett odjur. Odjuret tar pappan till fånga och när Belle kommer för att rädda honom blir hon själv odjurets fånge. Det enda som kan bryta förtrollningen är om Odjuret lär sig att älska och blir älskad tillbaka innan det sista rosbladet på den magiska rosen faller till marken. Ska Belle bli den som räddar honom från förtrollningen?

Filmen får in väldigt mycket verkliga och sociala aspekter på det sätt tecknad film får. Det handlar till exempel om att människor är rädda för det okända, att man ska se till insidan och inte utsidan och att i slutändan segrar alltid det goda. Det sistnämnda är väl i och för sig tyvärr inte alltid sant i verkligheten men ack en sådan vacker tanke. I figuren Gaston får vi möta en riktig mansgris och parallellerna till verkligheten är tyvärr många gånger slående.

Det som slår mig i den här klassiska tecknade filmen är all sång och musik. Så är det, om man hårddrar det, inte i dagens animerade filmer men i de här filmerna var det väl mer regel än undantag? Filmen är oavsett en riktig klassiker som håller än i dag och som borde ha sin givna plats i filmhyllan. Dessutom ser skaparna av filmen den som en musikal i tecknad form.

Extramaterialet till den här filmen är svulstigt som bara den. Det är uppdelat på båda skivorna och vi får allt från bortklippta scener, där vi får möta figurer som aldrig kom med i den slutgiltiga versionen, till musikvideos och berättelsen om hur filmen blev till. Just det sistnämnda är det absolut godaste i den här påsen. Vi får verkligen veta allt och hur det gick till när filmen arbetades fram under tre år. Allt från dispyter i teamet till hur man löste det med vissa specifika scener. Auditions för filmens röster gjordes i New York där Broadwayeliten håller till och eftersom filmen är en musikal var skaparna extra noga med vilka som tillsattes till figurernas röster. Flera "inför-filmer" gjordes för att både visa grundidén men också en film med alternativa delar och en ritad introduktion till en alternativ början. Det är otroligt intressant att se hur en tecknad film växer fram och hur mycket arbete som ligger bakom.

Utöver alla matnyttig information om "Skönheten och Odjuret" får vi även en del information om Disney över lag och om andra stora tecknade filmer som till exempel "Törnrosa".

1. Rösten till Belle görs av Paige O'Hara men vid flera tillfällen låter det som att det skulle vara Amanda Seyfried. Rösterna görs, jämfört med i dag, inte alls av några direkt kända personer. Detenda namnen jag känner igen är Angela Lansbury som gör rösten till Mrs. Potts och Jerry Orbach som gör Lumiere.

2. Filmen vann två Oscars för bästa sång och originalmusik. Det är Celine Dion och Peabo Bryson som sjunger originalet som spelas i slutet av filmen, men inne i filmen sjungs den av Angela Lansbury. 2010 gjorde Jordin Sparks en cover på låten.

3. Filmen nominerades även till "Bästa film" på Oscarsgalan men vann inte. "Skönheten och Odjuret" är den första tecknande filmen som nominerats i den kategorin.

MARIA EREMO (2010-10-20)