Mannen som dödade gud

Charles Darwin (Paul Bettany) är sjuk. Magen är paj, han skakar och feberhallucinerar. Han kämpar med att få ned sin stora evolutionsteori i det som senare skulle bli boken "Om arternas uppkomst", men det går trögt. Han är även drabbad av ångest och skuld. Hans teorier har gjort de kristna upprörda, medan hans kollegor bara är uppmuntrande. "Du har dödat gud", menar Thomas Huxley (Toby Jones) exalterat, och Darwin blir nervös. Hans oortodoxa idéer har fått familjeprästen att straffa hans dotter Annie (Martha West) genom att tvinga henne att stå på knä i stensalt när hon hävdade att dinosaurierna funnits.

Men Annie finns inte längre, och det är där den största skulden ligger. Hon är dock fortfarande med honom. Under sjuktiden dyker hon upp som hallucinationer och ber om att få höra historier eller för att bara uppmuntra honom att fortsätta med sitt arbete. Det är tydligt att Darwin saknar sin äldsta dotter, denna intelligenta och frågvisa flicka som togs ifrån honom blott tio år gammal. Darwin är övertygad om att hans fru Emma (Jennifer Connelly) anklagar honom för barnets död, och äktenskapet är precis som hans kropp något infekterat som måste botas.

Det här brittiska dramat är inte alls tokigt. Sättet det berättas på är lite lurigt med tillbakablickar som övergår till nutid. Övergångarna är mycket snyggt gjorda, men det är samtidigt stundtals lite knepigt att hänga med innan man förstått hur filmen berättas. Filmen har ungefär samma lågmälda ton som kostymfilmer brukar ha, men det är i sammanhanget inget negativt.

Paul Bettany är mycket bra i huvudrollen. Jag har sett honom i lite olika roller under åren, men här visar han upp en ny sida jämfört med tidigare filmer. Jag gillar det. Att han kan gestalta komplexa karaktärer visade han redan i "Da Vinci-koden", där hans tolkning av albinomunken Silas var en av de stora höjdpunkterna, men rollen som Darwin är mycket minnesvärd. Det intressanta ligger i samspelet med Jennifer Connelly som gör en betydligt mer tillbakadragen insats. Det är inte bara Annies döds som ligger och gnager hos det äkta paret, utan det är också vad de tror och inte tror på. Medan Darwin tror på vetenskapen, är Emma djupt kristen och konflikten är något som hela filmen kretsar kring.

Resultatet blir inte dumt alls.

1. Intressant nog är filmen varsamt regisserad av Jon Amiel, vars senaste film innan denna var den bedrövliga katastroffilmen "The Core".

2. Omslaget till filmen signalerar onödigt mycket "romantiskt drama". Då är originalfilmaffischen där Darwin agerar med en orangutang bättre.