Ojämn box utan tillfredsställande slut

Som jag konstaterade i recensionen av Box 4 så gick "Familjen Macahan" in i en ny form i sin tredje och sista säsong, där avsnitten blev mer individuella, eller ja, helt individuella. Jag var lite delad till utvecklingen. Å ena sidan blev det en välkommen formförändring men å andra sidan mindre känsla och lite segdraget i och med de ungefär 100 minuter långa avsnitten.

Med Box 5 och dess sex avsnitt går serien i mål och tyvärr blir det en ganska seg final och det känns ärligt talat rätt skönt att det inte kommer fler boxar av serien. Det har varit roligt att se om den här klassikern, men samtidigt en rätt utdragen process som gått lite upp och ned. Varannan box har varit bättre än de andra, vilket är lite märkligt, men så har det känts.

Och som jag konstaterade sist så är avsnitten individuella och det innebär inte enbart att de känns fristående utan att de också till stort centreras kring en medlem eller en grupp av medlemmar ur westernfamiljen.

I de två första avsnitten är det onekligen Zeb (James Arness) som står i fokus. I det allra första blir han uppsökt av en gammal kompis som är general som vill kräva in en tjänst. En grupp kanadensiska revolutionärer har invandrat till USA och armén är oroliga för att ledaren Louis Riel ska ställa till med oråd. Mot Mollys (Fionnula Flanagan) vilja ger sig Zeb i väg, men Molly lugnar snabbt ned sig då generalen blir smått betuttad i henne och bjuder på fest. Zeb lyckas komma åt revolutionären genom att röva bort hans kvinna, men ju mer han får veta om Riel och vad hans motiv är, ju svårare blir det att slutföra uppdraget.

I nästa avsnitt handlar det om Zeb, Molly och Laura (Kathryn Holcomb) som är ute och åker med en lyxbåt, men båten intas av pirater och gruppen separeras. Zeb kastas över bord och Molly och Laura räddas av den rika Clay som tar med dem till sitt lyxiga hem. Här blommar en romans upp mellan Molly och Clay och han friar till och med till henne, men det ska visa sig att han inte riktigt spelar med rena kort, och Zeb som lagt ihop ett och två på annat håll får göra sin vanliga hjälteinsats.

Därefter följer två avsnitt med Luke (Bruce Boxleitner) i huvudfokus. Boxens tredje avsnitt är också det bästa. Här hjälper Luke och Josh (William Kirby Cullen) armén att leta rätt på en misstänkt gerillasoldat som skjuter ihjäl medlemmar ur armén. Det visar sig vara en sydstatssoldat som fyra år efter inbördeskrigets slut fortfarande är kvar på sin post. Det visar sig också vara en soldat Luke stött på tidigare, i den första säsongen till och med, och trots att han hålls fången i Macahans hem, så börjar Luke känna empati för honom. Dessutom verkar det som han bär på någon sorts hemlighet och det blir rena deckargåtan att lösa det hela.

Detta följs upp av ett ganska trist avsnitt där den gamla anklagelsen om att Luke mördat en domare bubblar upp igen.

I det näst sista avsnittet tar man för första gången i seriens historia upp de invandrande kineserna som kom till USA med ganska litet människovärde. Historien berättas delvis i Kina där vi ser det unga paret Kee och Lin Su separeras från varandra. Lin Su våldtas på båten till USA och blir gravid och hamnar slutligen hos Macahans där barnet föds. Men Lin Sus familj anser att barnet måste dö och Molly engagerar sig rejält i frågan, samtidigt som Kee gör allt han kan för att återförenas med sin älskade.

Det avslutande avsnittet bjuder på något för serien så originellt som ett äventyr med Zeb och Josh. Den kombinationen hör inte till de vanligaste och här ger de sig iväg till Mexiko på jakt efter en försvunnen flicka. Flickan, som Zeb lovat ta hand om efter att en vän dog, påstås vara död. Så fort hon kommer på tal blir folk i den mexikanska byn väldigt hemlighetsfulla och Zeb ser ingen annan lösning än att öppna graven för att bara finna en tom kista. Det kommer fram att flickan kanske kan finnas i en laglös stad på den amerikanska sidan av gränsen och det är där äventyret fortsätter, men det slutar långt därifrån.

Och apropå slutar, så tar sagan om Familjen Macahan slut rätt tvärt. Det blir ingen lycklig scen hemma på ranchen utan serien bara... slutar. Eftersom det finns väldigt lite information om serien att läsa har jag ingen aning om serien lades ned eller om det var planerat, och var det det så är slutet långt från tillfredsställande.

Boxen i sig är lite upp och ned. Vissa avsnitt är klart bättre än andra, men i regel är det mer av samma vara som vi fått i de tidigare fyra boxarna och det innebär trots allt en välgjord och klassisk serie.

1. En sak som har varit väldigt bra med hela serien är att man knutit an till hela westerntidens utveckling. Nästan varje avsnitt börjar med en voiceover som berättar om något speciellt som sedan delvis berörs i avsnittet. "Familjen Macahan" är därför något mer än bara ett westerndrama – det finns alltså ett historiskt värde att se serien.

2. Kineserna i avsnitt 5, som antingen nyligen invandrat eller är på väg att utvandra från hemlandet, är suveränt bra på engelska, medan kanadensarna i avsnitt 1 pratar med en brytning som inte känns speciellt fransk. I en modern serie hade kineserna pratat kinesiska, åtminstone i sin egen grupp. Jämför med "Lost" eller "Heroes" där asiatiska karaktärer pratat koreanska eller japanska.

3. "Sex and the City"-bekanta Kim Cattrall gör en stor roll i det sista avsnittet. Hon var 23-24 år när det spelades in.

ANDERS JAKOBSON (2010-12-11)