Ytterligare en poliskommissarie

Filmerna om kommissarie Winter bygger på Åke Edwardsons böcker och handlar om Erik Winter och hans kollegor. Winter är precis som Wallander och Beck poliskommissarie, men med den skillnaden att han inte är lika dyster som sina filmkollegor. Winter har familj, fru och två döttrar, och tycker livet är rätt bra. Men trots detta, eller kanske på grund av, är han precis lika fokuserad på de brott han försöker lösa som sina filmkollegor.

I "Vänaste land" får han ett trippelmord på halsen. Tre män mördas på ett mycket brutalt sätt i den butik där två av dem jobbar. Winters kollega Fredrik Halders är övertygad om att det är ett rasistdåd men Winter köper inte den idén. Han tror det ligger något annat bakom men hur mycket han än försöker får han ingen av de boende i området att berätta vad de vet…

I rollen som Winter ser vi Magnus Krepper och han känns väldigt bra i rollen. Han känns trovärdig och spelar inte över. I andra roller ser vi Peter Andersson (Bertil), Amanda Ooms (Winters fru Angela), Sharon Dyall (Aneta) och Jens Hultén (Fredrik). Alla gör väldigt bra ifrån sig men de som står ut lite mer än de andra är Peter Andersson som alltid är bra och Jens Hultén som ser lite sådär skurkaktig ut, men ändå passar bra som polis. Han skulle precis lika gärna kunna vara en av de rasisterna han nu bekämpar, men jag gillar honom.

"Vänaste land" är uppdelad i två avsnitt på vardera strax under 60 minuter. På DVD:n får vi just just två avsnitt också och det gillar jag. Jag gillar inte när man klipper ihop avsnitt för att få det till en lång film. Jag gillar att man får den cliffhanger som det var meningen att man skulle få efter första avsnittet. "Vänaste land" ger mersmak och jag ser fram emot nästa film om Kommissarie Winter.

En fem minuter lång intervju med Krepper där han berättar lite om karaktärerna i serien.

1. Totalt fyra tvåavsnittsserier finns inspelade. De har tidigare visats på SVT.

2. Kommissarie Winter har tidigare spelats av Johan Gry i en filmatisering från 2001.