Brutal men överdriven hämndhistoria

"I spit on your grave" är en av de råaste filmer jag sett på länge. Inte så att den innehåller blodiga monster som sliter armarna av varandra eller vampyrer som sliter sina offer i stycken utan för att den är för realistisk. Nästan i alla fall, men mer om det senare. Under filmens första halva får vi nämligen se hur Jennifer utsätts för en mycket rå våldtäkt av fem män i den stuga hon hyrt för att skriva färdigt sin bok. Scenerna är riktigt obehagliga och lämnar verkligen ingen oberörd.

Jennifer undkommer dock sina plågoandar och filmen går nu över i en orgie i hämnd. Jennifer förvandlas nämligen från en vanlig tjej som råkat ut för något traumatiskt till en blandning av Rambo och MacGyver. Hon hämnas sina fem plågoandar en efter en och hon gör det på ett mer uppfinningsrikt sätt för varje gång. Och visst, man sitter och hejar på henne, men samtidigt blir det för mycket. Det finns liksom inte en chans att hon skulle kunna genomföra den hämnd hon här genomför och genast går filmen från att vara realistisk till rätt överdriven, vilket i sin tur är rätt trist.

Hur som helst. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Man tycker synd om Jennifer och hatar hennes plågoandar så där finns inte mycket att klaga på. De få specialeffekter som finns med får godkänt de också. Dock får man, tack vare filmens brutala inledning, en rätt bitter eftersmak av den och det känns lite svårt att säga att den är bra även om den är rätt bra. Det är lite som att åka förbi en olycka och försöka rättfärdiga att man tittar.

Så med andra ord: Se gärna "I spit on your grave", men var beredd på en lite bitter eftersmak.

1. Titeln "I spit on your grave" är väldigt missvisande när det gäller filmens handling.

2. Filmen är en remake på ett original som kom 1978.