Något spanjorerna kan vara nöjda med

"Cell 211" är en spansk film om en fångvaktare, Juan, som dagen innan han börjar sin anställning besöker fängelset han ska jobba i för att få en liten introduktion till vad det är han förväntas göra när han väl börjar. Mitt under rundturen startar dock ett upplopp och när han skadas lämnas han av de andra vakterna i den tomma cellen 211. Där hittas han naturligtvis av de andra fångarna men han lyckas lura i dem att han är en nyanländ fånge och slipper på så vis undan en lynchning.

På fängelset sitter förutom de vanliga fångarna även tre ETA-terrorister som de andra fångarna hotar avrätta om fängelseledningen inte går med på deras krav. Detta leder till kravaller i andra fängelser i Spanien och det hela börjar ta proportioner som ingen kunnat ana. När sen Juans gravida fru skadas av polisen i det tumult som sker utanför fängelset förändras allt. Nu gäller inga regler längre…

Jag gillar "Cell 211". Jag gillar karaktärerna i den, jag gillar språket i den (även om jag inte förstår ett ord) och jag gillar handlingen. Visst, vissa delar blir lite överdrivna, men den känns ändå delvis realistisk. Skådespelarna är för mig helt okända och det gör nog sitt till att jag gillar filmen. Hade den spelats in i USA hade rollen som Juan förmodligen spelats av någon i stil med Nicholas Cage eller Bruce Willis, vilket säkert givit oss bra action men nu blir det något annat. Det är visserligen en hel del action också men det finns något mer. Det känns mer äkta.

När jag säger äkta får man dock betänka att det inte är en dokumentär man ser. Filmen är fiktion rakt igenom och det märks naturligtvis men det känns ändå som att något liknande, lite nedtonat kanske skulle kunna hända. Hur som helst gillar jag den och det är bara att konstatera att även spanjorer kan göra riktigt bra film!

1. Filmen har även fått en hel del nomineringar och vinster på diverse filmfestivaler.

2. Jag trodde jag skulle ha större problem med att de pratade spanska i filmen men det glömde jag snart bort och till slut gillade jag det till och med... fast jag inte förstår ett ord.

3. Lite överdrivet är det allt när det gäller hur snabbt Juan accepteras ibland fångarna.