Rysk pang-pang i svensk regi

"Polisstyrka X7" är något så originellt som en rysk actionfilm i en till stor del svensk produktion. Det är svenskar som regisserat filmen, klippt den, producerat den och Film i Väst är ett av bolagen som finansierat den. Regissör är Anders Banke som har skräckfilmen "Frostbiten" i bagaget. Här handlar det dock om action så det räcker och blir över.

I inledningen av filmen ser vi en rysk specialstyrka under ledning av polismajor Smirnov (Andrey Merzlikin) som bedriver span på en kriminell liga. De är i princip beredda att gripa ligan när deras uppdrag störs - av andra poliser. Några trafikpoliser gör bort sig och får betala dyrt då ligan börjar peppra allt och alla med en aldrig sinande vapenarsenal. Innan de flytt fältet har till och med handgranater rullat på Moskvas gator.

Polisen och militären hamnar under stort tryck efter ligans framfart och framgång, och den unga PR-kvinnan Katya (Mariya Mashkova) kommer till deras räddning. Hennes idé är att samla ihop utvalda poliser och militärer till en superstyrka, utrusta dem med kameror och tv-sända insatsen. Polisens rykte kommer att återupprättas samtidigt som det blir "bra tv", med chans till produktplacering och sponsorer. Win-win?

Smirnovs specialstyrka har lokaliserat ligan som gömmer sig i ett stort höghuskomplex och är på väg att göra en insats när de blir beordrade att lämna plats för Katyas superstyrka. Hon kan inte riskera att några riktiga poliser griper ligan innan hennes kameror har börjat rulla. Det ska dock visa sig att en superstyrka inte är någon garanti för att skurkarna ska haffas. Många kulor ska vina innan dess.

Filmen innehåller så mycket pang-pang och allmän destruktion att det förlorar sin tjusning. Redan i den utdragna inledningsscenen känner jag att actionkvoten har fyllts och den eventuella verklighetsförankring filmen hade försvinner ganska snabbt. Visst, actionsekvenser är det primära i en actionfilm, men blir det för mycket blir det bara trist och poänglöst.

Den story som finns mellan pangandet finner jag inte speciellt intressant och "Polisstyrka X7" blir till slut bara en dussinfilm som inte ger någon större behållning. Jag tycker dock att filmen är väldigt snyggt filmad och den meriterade svenska klipparen Fredrik Morheden har gjort ett bra jobb, även om filmen sannolikt kunde ha tajtats till lite.

Som extramaterial finns en ganska lång bakomfilm som skildrar inspelningen med gott om kommentarer från alla inblandade. I denna visar det sig att Anders Banke pratar flytande ryska och att delar av filmen spelades in i Trollhättan ("på samma golv som Lars von Trier och Nicole Kidman har gått på", säger flera ryssar med illa dold iver).

1. Filmen är en remake på Hong kong-filmen "Breaking News" från 2004. I bakomfilmen får man se lite bilder ur den.

2. Det par man ser på omslaget som ser ut att jobba tillsammans är skurken respektive hjälten. Lite missvisande omslag anser jag.

3. I serien "Oväntade skådespelare i en rysk film" hittar vi ingen annan än Loa Falkman i en mindre roll som en representant för ett stort nordiskt mediaföretag. Oväntat som sagt, men inte extremt oväntat med tanke på den rejäla svenska inblandningen i produktionen.

ANDERS JAKOBSON (2011-06-04)