Kopian blommar ut och tar sin egen väg

Efter den blygsamma första säsongen med sex avsnitt blommar "The Office: An American workplace" ut ordentligt i den andra säsongen med hela 22 avsnitt. I ett sådant här mer rejält sammanhang faller seriens alla pusselbitar på rätt plats. Även om serien så klart är baserad på karaktärer och karaktärsdrag från det engelska originalet så blir amerikanska "The Office" mer av en egen serie ju längre säsongen går.

Hotet om nedskärningar verkar ha försvunnit och Dunder-Mifflin, Inc puttrar på under Michael Scotts (Steve Carell) osäkra grepp. Den lätt inkompetenta chefen gör bort sig i parti och minut utan att förstå det själv medan de anställda gör lite som de själva vill. Den värsta scenen är när Michael hoppar upp på scenen och pratar inför tusen kollegor på en säljkonferens. Så pinsamt att det blir plågsamt att se. Vi får också veta mer om Michaels bakgrund och även ta del av en liten kärlekshistoria.

I den här säsongen får de övriga skådespelarna allt större plats och förädlar sina karaktärer. Allra bäst är John Krasinski i rollen som Jim Halpert. John har pluggat Martin Freemans Tim-karaktär in i minsta detalj och kopierar perfekt hans attityd och kroppsspråk. Det borde egentligen vara en dålig sak men som alla som sett "The Office" vet är Jim/Tim seriens normala person och om karaktären så snyggt formades av Martin Freeman gör John verkligen det han ska för att förvalta den.

Jims hemliga kärlek till receptionisten Pam (Jenna Fischer) har en stor del i den överliggande historien, och ännu mer i just denna säsong eftersom Pam och Roy har bestämt ett datum för sitt bröllop. Detta hindrar honom inte för att fortsätta med sina spratt med kollegan Dwight som offer. I ett avsnitt har han fått in alla Dwights saker - inklusive hans plånbok - i en godismaskin!

Säsongen slutar med en riktig cliffhanger som gör att jag genast önskar att säsong tre fanns tillhands, för efter att ha sett säsong ett och två tätt inpå varandra har jag fastnat totalt. "The Office" är en väldigt lätt-tittad serie. I och med att avsnitten är blott 20 minuter långa är det enkelt att offra en timme och se tre stycken, och har man ändå suttit där en timme går det väldigt lätt att sitta en timme till...

Det är rejält med extramaterial, vilket givetvis uppskattas. Eftersom avsnitten är så korta klipps det bort flera minuter scener ur varje avsnitt, vilket betyder att det finns stoff till 5-6 avsnitt bara bland de bortklippta scenerna.

Saknar man ännu fler avsnitt så kan man titta på 10 exklusiva webisodes från NBC.com. Det är en story om när Dunder-Mifflins ekonomiavdelning ska leta rätt på 3000 dollar som försvunnit någonstans. Sammanlagt blir det lika långt som ett helt avsnitt.

Bloopers finns samlade i ett eget block. Här ser vi direkt att de har haft riktigt kul när de spelade in serien. Det finns också något som heter "Fake PSAs" och jag är inte riktigt säker men jag tror att PSA står för "Public service announcement", och det är små klipp med kändisar som säger viktiga saker som slängs in mellan programmen på NBC. Här är det "The Office"-karaktärerna som säger kanske inte fullt lika viktiga saker.

Små promos för serien i samband med OS förra året finns också med samt ett klipp med Steve Carell när han samtalar med sig själv i samband med ett "The Office"-maraton. Även Michael Scotts egna film om Scranton som visas upp i ett avsnitt kan man se i sin helhet.

Det finns också kommentarspår till utvalda avsnitt. Där samlas både skådespelare och crew och babblar på. Det tenderar att bli lite rörigt när så många ska prata samtidigt, men egentligen inte så det stör.

Fullt med grejer alltså.

1. En intressant sak är att B.J. Novak som spelar den timida vikarien Ryan har skrivit flera avsnitt och producerat mycket av serien.

2. Jenna Fischer (receptionisten Pam) har jobbat på flera kontor som just receptionist i verkligheten, och hon håller även på med illustrationer - precis som sin rollfigur.