Ytterligare en bra engelsk serie

"Identity" är ytterligare en engelsk serie och precis som "Ashes to Ashes" har den endast ett fåtal avsnitt i den första säsongen (här är det sex avsnitt) och dessutom Keeley Hawes i huvudrollen. Hon spelar Martha Lawson som ges chansen att leda en ny avdelning inom polisen. De ska undersöka stulna identiteter och avslöja bedragare. Till sin hjälp har hon John Bloom som jobbat undercover i många år, Jose Rodriguez, Anthony Wareing och datasnillet Tessa Stein.

Martha märker dock snart att det inte är så lätt att få igång en ny avdelning inom polisen. De egna tycker att hennes grupp dyker upp, tar åt sig utredningar och sen tar all ära själva. Inom gruppen är det John som står för de flesta problemen. Han har jobbat undercover så länge att ingen riktigt vet om han går att lita på längre. Martha tror dock på honom vilket hon får ångra mer än en gång. Gruppen funkar dock och de gör sitt jobb lysande trots alla problem.

"Identity" påminner rätt mycket om just "Ashes to Ashes" och dess föregångare "Life on Mars". Både för att de alla är engelska polisserier och två av dem har Keeley Hawes i en huvudroll men dessutom är upplägget rätt lika, om man då bortser från själva tidsresandet i de andra två serierna. Och jag tror att det är just den känslan som alla dessa tre serier förmedlar som jag gillar. Man väljer att hålla huvudhandlingen till de fall som dyker upp och även om vi får se karaktärerna privat så är det ändå i angränsning till jobbet. Vi får inte se dem sitta hemma i soffan och kolla på TV. Man fokuserar på det som är viktigt. Kanske är det för att säsongerna är så pass korta eller så tycker man inte att det är intressant med för mycket privatliv men hur som helt funkar det.

När det gäller skådespelarna har man lyckats bra med själva castingen. Speciellt Hawes och Aidan Gillen som spelar Bloom funkar riktigt bra ihop. Även Holly Aird (Tessa) och Shaun Parkes (Anthony) passar riktigt bra i sina roller. Den svagaste är Elyes Gabel som Jose och det beror mycket på att hans roll är rätt liten i sammanhanget. Han dyker upp lite här och där men tillför egentligen inte så mycket till själva handlingen.

Ska man hitta något negativt med serien är det kanske att slutet är lite för tillrättalagt. Jag hade hoppats på ett mer kontroversiellt slut men då hade man förmodligen bränt sina chanser till att få med alla karaktärerna till en eventuell andra säsong och det verkade man inte vara beredd att göra.

1. Serien är numera nedlagd. Tydligen tappade den rejält med tittare under säsongens gång...

2. ...men det stoppar inte amerikanska ABC från att göra en remake. Angela Bassett ska spela Martha Lawson och Orlando Jones Anthony Wareing.

3. För er som undrar över de beteckningar man använder i serien för de olika poliserna kan jag berätta att "DC" står för "Detective Constable" och "DSI" för "Detective Superintendent".