Våld, politik, sex och zombies bland riddare

Jag hänger inte med i fantasyvärlden och kände inte till författaren George R.R. Martin och hans bokserie "A Song of Ice and Fire" när "Game of Thrones" dök upp via HBO. Tv-serien bygger på den första romanen, "A Game of Thrones", i serien som i skrivandets stund har kommit upp i fem böcker av planerade sju. Det har tagit Martin 15 år att publicera de fem första, så han får nog raska på lite om filmatiseringen ska flyta på i lämplig takt. Det är nämligen tänkt att varje bok ska bli en säsong.

Som vanligt när det gäller fantasy är det en episk historia med ett stort persongalleri och en ganska komplicerad plott. I grova drag handlar det om kontinenten Westeros och dess sju kungariken som styrs av en och samma kung. Men det är också ett antal "hus" som har makt och i sin tur styr över de olika regionerna i kontinenten. Längst upp i norr, i Winterfell, styr huset Stark som ändå måste ses som seriens huvudpersoner och the good guys. Sean Bean spelar Eddard Stark, lorden av Winterfell och väktaren i norr. En rättvis man som lever med sin fru Catelyn (Michelle Fairley) och deras fem barn Robb (Richard Madden), Sansa (Sophie Turner), Ayra (Maisie Williams), Bran (Isaac Hempstead-Wright) och Rickon, samt Eddards oäkta son Jon Snow (Kit Harington).

I inledningen av serien blir Eddard uppsökt av kung Robert (Mark Addy) som ber honom att bli hans närmaste rådgivare då platsen är vakant efter ett dödsfall. Robert har gift sig med Cersei (Lena Headey) från det rika huset Lannister, som tagit med sig sin tvillingbror Jamie (Nikolaj Coster-Waldau) och dvärgbrodern Tyrion (Peter Dinklage) till hovet. Om Jamie är en mästare med svärdet - känd för att ha dödat den förra kungen, är Tyrion underskattat smart och listig.

Familjen Stark delas upp. Eddard tar med sig döttrarna Sansa - som ska gifta sig med arvtagaren Joffrey, och Ayra - som i smyg tränas upp till en krigare, till huvudstaden King's Landing. Samtidigt bestämmer sig oäktingen Jon för att bli en Nattvaktare uppe i norr vid den gigantiska väggen som separerar de sju kungarikena från farorna i de istäckta områdena. Vintern är nämligen på ingång och det handlar inte om några månader utan om flera års hårda tider och vem vet vad kylan för med sig...

Dock inleder huset Lannister en konspiration om att ta över makten redan när när de besöker Winterfell och utan att veta om det rider Eddard in i något som kommer att förändra familjen Stark för evigt.

Inledningsvis är det en smula komplicerat att hålla reda på allt och alla karaktärer, där många inte riktigt blommar ut förrän en bit in. Som oäktingen Jon Snow till exempel, tyngd av att inte riktigt höra till huset Stark och ovetande om sin egentliga bakgrund och till en början en ganska menlös figur. Han hittar sin plats när han ger upp hela sitt liv för att bli nattväktare. Lite samma sak är det med Robb som inte gör mycket väsen av sig innan han tvingas ta ansvar i slutet av säsongen. En karaktär jag dock faller för direkt är dvärgen Tyrion som Peter Dinklage spelar ypperligt. Detta måste tveklöst vara Dinklages bästa roll genom tiderna. En ironisk och sarkastisk figur men med intelligens nog att ta sig ur den värsta knipan.

En annan karaktär som snabbt växer är Daenerys (Emilia Clarke) som tillsammans med sin bror Viserys (Harry Lloyd) är de sista i huset Targaryen som var den styrande familjen i över 300 år innan kung Robert tog makten och dräpte de flesta i släkten. Syskonen lever nu i exil i de fria städerna på andra sidan The narrow sea. Viserys är fast bestämd om att återta makten och planerar att använda sig av hästfolket Dothraki för att bygga en ny armé. Därför gifter han bort sin syster till den ledande Khal Drogo, men hon finner sig snabbt i sin nya roll att det inte går riktigt som Viserys har tänkt sig och mot slutet av säsongen är Daenerys starkare än någon tänkt sig. Den här historien utspelar sig lite parallellt med det övriga, men hör ändå ihop och jag förmodar att Daenerys kommer att få större betydelse under kommande säsonger.

Under seriens tio timmar får vi stifta bekantskap med oerhört många karaktärer och jag har egentligen bara skummat på ytan i min sammanfattning. Det är en väldigt rik värld Martin knåpat ihop och redan till nästa säsong kommer ännu fler karaktärer att dyka upp.

Serien påminner förstås lite om en tidigare HBO-serie satt i historisk miljö, nämligen "Rome" eftersom den bjuder på samma mix av våld, politik och sex. Det är mycket naket i "Game of Thrones" och när det gäller våldet undviker man att skildra de värsta fältslagen, men det är ändå blodiga fajter med halshuggningar och brutala dödsfall. Politiken, eller det konspiratoriska rävspelet är kanske det som tar störst plats. Vem spelar med öppna kort och vem smider planer genom att säga en sak och mena en annan?

"Zombies" har jag fått in i rubriken och det är kanske inte helt sant, men redan i seriens första sekvens hintas det om att det finns något som inte är som det ska på andra sidan den där väggen. Fast serien är till större delen rotad i "verkligheten", men i slutet av säsongen kommer det ett lite övernaturligt inslag som sannolikt utvecklas framöver, och det ser jag fram emot. Jag ser fram emot mer "Game of Thrones" hur som helst då det är en mycket välgjord serie som det är lätt att sugas in i.

Extramaterialsmässigt är detta snudd på perfekt. Till att börja med finns det ett litet häfte i boxen som på ena sidan visar upp släktträd över de olika husen och på den andra ger en hyfsat detaljerad karta över Westeros. Detta mervärde för mytologin - speciellt ämnat för de som inte läst böckerna - genomsyrar nästan allt extramaterial. Till exempel finns det en interaktiv guide till Westeros med folklore, platser, personer och, ja rubbet. Dessa berättas genom korta animerade filmer där flera av karaktärerna i serien står för berättandet. Genomarbetat och snyggt.

Ännu mer av samma vara kan man få till varje avsnitt då man kan slå på "In-episode guide" och ha möjligheten att klicka fram information om platser och karaktärer med mera samtidigt som man tittar. Dock anser jag att detta är lite fult presenterat då halva bilden täcks av textinformation. Lite överkursvarning. Dessutom finns det kommentarspår till nästan alla avsnitt.

Till det sjätte avsnittet, som bedöms som ett "vändpunktavsnitt" kan man klicka i gång "Anatomy of an Episode" som ger making of-information och annat picture-in-picture. Mycket snyggt.

En halvtimmes making of är så pass heltäckande att informationen ur denna återanvänds i nästan alla andra featuretter. Värst drabbad är "From book to the screen" som till hälften, om inte mer, består av intervjucitat man redan fått. En liten besvikelse och jag hade gärna hört mer av George R.R. Martin och hur han kom på historien. De övriga featuretterna om Dothrakispråket och Nattväktarna är mer unika.

Titten på vinjetten - se Tre saker - är spännande värre och i sin helhet är extramaterialet bra. Det enda negativa jag kan komma på är att i menyerna får man illusionen av att allt extramaterial finns på varje skiva, för att sedan mötas av "Stoppa i skiva X" när man försöker klicka i gång det. Otydligt och ganska irriterande.

1. Vinjetten till serien är väldigt snygg med någon sorts tredimensionell karta som växer fram där man ser de olika platserna i Westeros. Det roliga är att vinjetten förändras lite grann per avsnitt då den enbart visar upp de platser som är med i avsnittet.

2. I serien uttalas "Westeros" precis som Västerås, vilket roar mig. Den svenska översättningen skriver kontinenten som "Västeros", så det är ju snarlikt.

3. Även om tv-serien plockat sitt namn från den första boken i serien så kommer den att fortsätta att heta så även i framtiden. Klart bättre titel än "A Song of Ice and Fire".

ANDERS JAKOBSON (2012-03-12)