Camerons namn ingen kvalitetsgaranti

Ofta stöter man på filmer som hängs upp på ett känt namn och som tittare ska man ta för givet att kändisen är involverad i filmen, att den är hans eller hennes film. Men gräver man lite djupare så hittar man med lite tur kändisens namn bland producentuppgifterna, och sällan bland de huvudsakliga producenterna. Och just titeln "producent" är extremt luddig och kan i princip betyda vad som helst. Ibland får jag känslan av att vissa krediteras som producenter för att filmen ska dra nytta av det.

I fallet "Sanctum" är James Cameron inte enbart en namn i en lista utan lite av en initiativtagare till filmen. Han är en etablerad dykare och utifrån verkliga händelser som manusförfattaren Andrew Wight varit med om föreslog Cameron att det skulle bli en film av det hela. Cameron har själv delvis varit lite inne på ämnet dykning tidigare, i den utmärkta "The Abyss", så det är ytterligare ett bevis på att hans namn finns med i projektet av en anledning. Dock måste jag poängtera att James Camerons namn i just det här fallet inte är någon kvalitetsgaranti, för "Sanctum" är inte alls så bra som jag hade hoppats på.

Tar man bort James Cameron så har vi kvar en film gjord och spelad av tämligen okända personer utan några tyngre filmprojekt på sina meritlistor, och det märks. Manuset och främst dialogerna skulle mått bra av en översyn av någon mer etablerad författare och det hade möjligtvis triggat ett bättre agerande från skådespelarna.

I Papua Nya Guinea pågår ett långt skridet forskningsprojekt i ett gigantiskt och tidigare outforskat grottsystem. Det är delvis under vatten och poängen är att hitta vägen genom hela systemet som slutligen leder ut i havet. Miljonären Carl (Ioan Gruffudd) är en av investerarna i projektet som mer eller mindre leds av den legendariska dykaren/grottutforskaren Frank (Richard Roxburgh). Carl anländer till grottan tillsammans med sin flickvän Victoria (Alice Parkinson) som aldrig varit där tidigare. Samtidigt kommer Franks son Josh (Rhys Wakefield) som tidigare ledsnat på pappans beteende och flytt fältet, men nu alltså kommer tillbaka till en riktigt sur pappa.

Frank har precis gjort ett genombrott, tyvärr på bekostnad av en annan dykares liv, och strax därpå sveper en tropisk storm in över området och regn och flodvatten börjar fylla grottan, som givetvis kollapsar en smula så att det inte går att ta sig ur systemet den vanliga vägen. De är nu tillsammans med den tidigare dykarsjuka George (Dan Wyllie) fem personer kvar i systemet och den enda vägen ut är att en gång för alla hitta vattnets väg trots att det innebär att ge sig in i områden som aldrig tidigare utforskats.

"Sanctum" bjuder på en hel del spänning och obehag. Det är lite som om man korsat "The Abyss" med "Instängd"-filmerna. Inklämd panik under vattnet... Inte så trevligt. Tyvärr tröttnar jag snabbt på karaktärerna som 1) uppfyller vissa givna mallar, 2) är enkelspårigt tröttsamma (Frank är rytande arg mest hela tiden), 3) beter sig irrationellt, eller 4) har kassa repliker att leverera utan speciellt mycket känsla.

Jag är ärligt talat besviken. Jag hade förväntat mig något mycket bättre än det här.

Extramaterialet på DVD-utgåvan är över på fem minuter och skrapar lite på ytan och ger oss lite bakgrundshistoria och berättar lite om hur den spelades in. Inte så värst mycket mervärde till filmen alltså.

1. Det är rätt många "planteringar" i filmen, det vill säga sekvenser eller situationer som dyker upp tidigt i filmen som sedan speglas eller återges senare i den samma.

2. Filmen gjordes i 3D och finns även tillgänglig på 3D-blu-ray. Filmen fungerar i 2D också även om jag kan tänka mig att den får ett extra lyft med en dimension till.

3. "Sanctum" betyder helgedom eller helig plats/rum.