Klena killen som blev stora starka karln

Undertiteln "The First Avenger" syftar på den kommande filmen "The Avengers" där diverse Marvel-figurer, så som Iron Man, Thor, Hulken och Captain America strålar samman i ett härligt hjältegäng. Den filmen är fortfarande ett halvår borta men det har gjorts syftningar till den redan i "Iron Man", "Iron Man 2", "The Incredible Hulk" och "Thor". Jag gillar verkligen att man håller ihop Marvel-filmerna på det här viset.

Den här filmen ger dock bakgrundshistorien till Captain America, och den utspelar sig på 40-talet. Men: hur kan han då slåss tillsammans med de andra i nutid? Ja, det finns en ramhistoria till den här filmen som klarar av den biten...

Steve Rogers (Chris Evans) vill inget annat än att bli en soldat i den amerikanska armén och åka över till Europa och slåss mot tyskarna. Men han är liten, klen och har varenda mindre sjukdom man kan ha på listan över de åkommor som direkt sorterar bort en som soldatmaterial. Fem gånger har han redan blivit refuserad och när han gör ett nytt försök blir han oväntat nog godkänd av Dr. Abraham Erskine (Stanley Tucci). Erskine anser nämligen att Rogers med sin attityd är lämplig att ingå i ett supersoldatexperiment.

Erskine har redan gjort ett misslyckat försök hemma i Tyskland där nazisoldaten Johann Schmidt (Hugo Weaving) visserligen blev starkare men något ändå gick väldigt fel. Schmidt har fortsatt på egen hand tillsammans med Dr. Arnim Zola (Toby Jones) som en del i Hitlers ockulta experiment. Schmidt har i inledningen av filmen lokaliserat en kristallkub i Norge som enligt legenden tillhört självaste Oden. Det är en kraftfull pjäs dock som Schmidt och hans Hydra-avdelning utvecklat till ett dödligt vapen - och faktiskt på kuppen brutit sig ut från nazisterna och blivit en egen, ännu ondare styrka.

På andra sidan pölen utsätts Rogers för experimentet under ledning av Erskine och forskaren Howard Stark (Dominic Cooper), det vill säga Tony Starks pappa. Resultatet blir att den klena soldaten blir både längre och duktigt deffad och en alldeles utmärkt soldat, vilket han inledningsvis inte får möjlighet att bevisa. Efter sitt första ingripande blir Rogers någon sorts affischfigur för armén och åker runt på olika presentationer med sång och dans som Captain America... Inte riktigt vad han ville göra.

Men snart får Rogers visa vad han går för och att han är den enda som kan leda armén i dess fajt mot Hydra och då har Schmidt redan kastat sitt mänskliga ansikte och visat vem han egentligen blev i experimentet: The Red Skull.

Här är väl en av mina få invändningar mot filmen - designen av The Red Skull. Den känns skapligt mycket som en röd variant av Jim Carreys "The Mask" och känns malplacerad i en film som i övrigt har ett ganska "verkligt" utseende. Lyckligtvis är ju Hugo Weaving en alldeles utmärkt skådespelare att gestalta en skurk av det här slaget och det räddar karaktären från den värsta kalkonstanken.

"Captain America" är ingen superhjälte jag läst så värst mycket av. Han har figurerat i periferin i några tidningar jag läst och jag är inte så värst bekant med honom som karaktär förutom att jag känner till figuren och har en allmän bild av den. Det räcker dock som förkunskaper för det här är ju en så kallad origin story och en alldeles utmärkt sådan. Jag hade på förhand skapat mig en bild av filmen som oerhört patriotisk och glassig, men det är den inte. Steve Rogers är en sympatisk typ med hjärtat på det rätta stället och Captain America känns tillräckligt mänsklig för att man på fullaste allvar ska sitta och heja på honom i krigsscenerna.

Något annat jag gillar med film är att den har en viss 40-talskänsla, och då menar jag inte i utseendet utan i helhetskänslan. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är, men den är lite hjältesprallig på ett sätt som jag inte riktigt känner att andra moderna superhjältefilmer är. Det är alltså något positivt som passar in i storyn, men som kanske inte hade fungerat om filmen utspelat sig i nutid.

Med andra ord är jag smått förtjust i "Captain America: The First Avenger". Betydligt mer förtjust än jag hade förväntat mig och den där "The Avengers"-filmen känns allt mer attraktiv...

Till att börja med ska jag nämna att det finns en kort trailer för "The Avengers" direkt efter sluttexterna som inte är tillgänglig separat.

När det gäller extramaterialet så inleds det med en kortfilm som på sätt och vis knyter ihop alla filmerna i det här "Avengers"-universumet. Det fanns en liknande på "Thor"-blu-ray:en och i just denna får vi se Agent Coulson (Clark Gregg) - som inte medverkar i filmen i övrigt - visa vad han går för. Kul att se eftersom Coulson inte framstår som en speciellt fysisk karaktär i de övriga filmerna.

Ett antal featuretter avhandlar filmen ur lite olika synvinklar och är alla intressanta och givande att se. Först ut är en om Captain Americas kostym, hjälm och sköld som är ikoniska inslag hos figuren. Jag tycker man löst det hela på ett bra sätt och samtidigt i största möjliga mån behållit den tecknade förlaga som gjordes på 40-talet. Nästa featurette avhandlar några av de sekundära karaktärerna, närmare bestämt de soldater som Captain America väljer ut till sin specialgrupp. Dessa bygger på tecknade förlagor som jag inte kände till, så det var extra kul att ta del av.

Sedan följer några mer tekniska featuretter, nämligen till en början vapen och fordon etc, främst hos Hydra-soldaterna som designats på ett speciellt sätt. Allra mest intressant bland allt extramaterial är nästa film där man går igenom och visar hur den superdeffade Chris Evans blev kortare och betydligt spinkigare under filmens första del, en bakvänd förvandling som är smått förbluffande och trots denna featurette näst intill obegriplig att förstå hur det gick till. En liknande teknisk förvandling gick Hugo Weaving igenom, även om det i hans fall var en ganska avancerad mask inblandad också.

Avslutningsvis får vi ta del av Captain Americas historia som karaktär med hjälp av Joe Simon som tillsammans med Jack Kirby, som inte finns bland oss längre, skapade figuren på 40-talet. Det här är väldigt roligt att se och samtidigt få lära sig att man till och med kan plocka inspiration från en glass (!) när man ska skapa en superskurk...

Under samma meny som allt detta finns även ytterligare en "The Avengers"-trailer som till större delen består av scener från de separata filmerna.

Än är det dock inte slut på extramaterialet. Det finns en handfull borttagna scener som går att se med kommentarspår om man så vill. Det ville inte jag, men kan ändå förstå varför de togs bort, även om det inte är några dåliga scener. Jag skulle i och för sig vilja veta lite mer om den alternativa slutscen som finns med här, men just den har inget kommentarspår.

Det finns så klart även kommentarspår till hela filmen samt några trailers. Massor av extramaterial alltså, som dock inte tar så himla lång tid att titta på.

1. Stan Lee gör i vanlig ordning en liten cameo. Stan Lee skapade inte karaktären, men var med att gjuta nytt liv i honom på 60-talet.

2. Chris Evans har ju redan gestaltat en annan superhjälte i Marvels universum, nämligen Johnny Storm - The Human Torch i de två halvt om halvt misslyckade "Fantastic Four"-filmerna.