Horatio fortfarande överlägsen...

Horatio och gänget har nu nått fram till sin sjunde säsong och när vi kommer in i handlingen tar den vid direkt där säsong sex slutade. Horatio ligger skjuten på startbanan... Naturligtvis dör han inte, var skulle serien då vara? Utan allt är väl planerat och får ganska snart sin upplösning. Kanske kunde man dragit ut på det lite mer för i och med att huvudrollspersonen i systerserien "CSI" bytts ut är det ingen omöjlighet att det skulle hända även här.

I stället får Horatio och gänget köra på som vanligt och den här gången blir det dessutom lite mer personligt än det varit tidigare. Horatio har lite problem med sonen och dennes mamma. De dyker upp en bit in i säsongen och som det ser ut nu kommer vi få se mer av sonen då han nu jobbar med läkarna (och då framförallt den nya läkaren som dyker upp i säsong sex) i CSI-teamet.

Vi får även se Eric Delko och Calleight Duquesne utveckla ett förhållande... som inte alltid går som på räls. Lite på grund av att Delko gräver i sitt förflutna och då får fram att han är son till en gangster som sätter ett pris på hans huvud för att han tror att det är någon som snokar i andra syften. Ett klassiskt kvaddat fader och son-förhållande som knappast kan sluta lyckligt...

"CSI: Miami" är den av de tre CSI-serierna som jag är minst förtjust i och det beror mycket på att Horatio är så överlägsen alla andra i teamet. Han är som en gud för dem och det hör inte till ovanligheterna att hela teamet sökt av en brottsplats utan att hitta något och direkt när Horatio dyker upp ser han någon (som ingen av de andra sett) som knäcker gåtan om vad som hänt. Detta känns inte alls trovärdigt och börjar nu ske lite för ofta. Här får man nog passa sig.

Dock är "CSI: Miami" fortfarande bra och man lyckas hitta nya fall i alla 25 avsnitt i säsongen utan att upprepa sig vilket är bra gjort. Serien håller definitivt fortfarande och nu ser jag fram emot säsong åtta.

Det extramaterial vi bjuds på består, förutom kommentarspår till några avsnitt, av tre rejäla dokumentärer. En sammanfattar säsongen och ger skådespelarna en chans att kommentera lite av det som hänt. En visar hur musiken till serien görs. Både bakgrundsmusiken och de ljudeffekter som finns med. Den sista visar hur man gjort specialeffekterna för att få det att se ut som om skådespelarna verkligen använder de avancerade datorerna de använder i serien. Riktigt bra extramaterial som underhåller en bra bit över en timme.

1. Sean Combs (P. Diddy) gästspelar i två avsnitt och gör det riktigt bra.

2. Skaparna av serien har verkligen valt att visa Miami från sin färggladaste sida. Det är inte sällan man får känslan av att man ökat färgen på TV:n för mycket när man ser serien.

3. Naturligtvis avslutas säsongen med en cliffhanger.