Oförutsägbart och helt galet

"Cowboys & Aliens" är en minst sagt underlig film där man blandat något så oväntat som cowboys och utomjordingar. Filmen börjar med att Jake Lonergan vaknar upp mitt ute i ingenstans utan minne men med ett metallarmband runt ena armen. Han tar sig till närmaste stad där det visar sig att han är efterlyst för mord, rån och en massa andra saker. Men precis när han ska skippas iväg till en större stad och den federala polisen blir staden överfallen av utomjordingar som kidnappar alla de kommer åt. Jake och Woodrow Dolarhyde (stadens rikeman) samlar ihop ett gäng män och ger sig av efter dem.

Vad som sen följer är en kamp mellan cowboys och indianer mot utomjordingar som ser ut som hårlösa gorillor. Kampen är rätt ojämn och utomjordingarna har ett stort övertag men som man även konstaterar i filmen underskattar de människorna, något de får ångra.

I rollen som Jake ser vi Daniel Craig och som den elake Woodrow ser vi Harrison Ford. Och jag måste säga att det är riktigt kul att se Ford som lite elak. Nu tillåts ju visserligen aldrig dessa goda skådespelare att bli fullt ut elaka utan det finns alltid något gott med dem och de ser alltid saker och ting på rätt sätt i slutändan men här funkar Ford ändå som den arge Woodrow. Han härjar med sina undersåtar och kräver att få som han vill eftersom det är han som har pengar i staden. Och jag gillar det. Jag skulle gärna ha sett honom ännu elakare till och med.

"Cowboys & Aliens" är inte årets bästa film men den fungerar och den underhåller. Den är dessutom helt oförutsägbar. Allt som händer är så konstigt att man inte riktigt kan förutspå vad som komma skall och det är alltid kul. Att allt sen inte är helt logiskt, inte ens med filmens mått mätt, gör inget. Jag gillar att den är konstig och att allt kan hända. Riktigt kul!

Extramaterialet är uppdelat i tre delar. Ett kommentarspår med regissören Jon Favreau, "samtal med Jon Favreau" samt "Igniting the sky: The making of". Den första är ganska självförklarande och de andra två är grupper av kortare filmer där de som ingår i "samtal med Jon Favreau" består av ett gäng filmade samtal mellan just Jon Favreau och de andra inblandade i filmen. Allt från producenter till skådespelare och jag måste erkänna att jag gillar den här typen av intervjuer. För det är just vad det är, intervjuer förklädda till samtal. De känns dock mer avslappnade än många andra intervjuer.

"Igniting the sky: The making of" är en grupp av filmer som visar hur filmen spelades in och det är allt från övningsläsning av manus till specialeffekter. En grundlig och bra genomgång av filmen med andra ord. Totalt sett ett klart godkänt extramaterial.

1. Robert Downey Jr. skulle från början spela Jake och jag tror han hade fungerat rätt bra...

2. Jag skrattade gott åt hur man får en man att tänka på ingenting i filmen... Ni får se själva.

3. Ett stort misstag finns i filmen. I en scen sitter Jake fast på en brits (och man ser att han sitter ordentligt fast) men sen i nästa sekund står han med ett gevär i händerna och ingen fattar hur han tagit sig loss. Känns som om man inte ens orkat brytt sig om att försöka få till någon bra förklaring utan bara kört på.

HANS-ÅKE LILJA (2012-01-31)