Lyckad omarbetning av originalmaterialet

Tintin hör till min barndom, min ungdomstid och mitt vuxna liv. Journalisten Tintin, hans trogna hund Milou och hela persongalleriet av mer eller mindre färgstarka sidokaraktärer har följt med mig hela livet och lär fortsätta att göra det tills jag plockar ned skylten. Jag är knappast ensam om att ha en så pass intim relation till en tecknad seriefigur, men likväl som det finns litterära klassiker så bör även Tintin räknas in bland de stora namnen.

Tintins äventyr har fångats på film tidigare, både som tecknade filmer och med verkliga skådespelare. Jag såg den fristående "Tintin och de blå apelsinerna" från 1964 som barn och såg om den för inte överdrivet många år sedan och det var ingen härlig stund direkt. Tack och lov för att denna nya film gjorts!

Att Tintin hamnade i händerna på amerikanen Steven Spielberg och nya zeeländaren Peter Jackson var en lika glädjande som förbluffande nyhet. Jag har alltid upplevt Tintin som en väldigt europeisk figur, men uppenbart har han letat sig runt om i världen. Spielberg som regisserat denna första film kom först i kontakt med figuren när en recensent jämförde Indiana Jones med Tintin. Spielberg fick tag på ett par originalalbum, förstod inte ett ord men såg kvaliteten och äventyret i bilderna. Sedan 80-talet har Spielberg haft rättigheterna och länge planerades det för en live action-film med dataanimerad Milou men så blev det inte, utan den alltmer populära motion capture-tekniken användes i stället. Bra val. Svängarna kan tas ut ordentligt och figurerna ser ut som i Hergés originalteckningar.

I bokform hör "Enhörningens hemlighet" ihop med "Rackham den Rödes skatt" men till filmen har en stor del av historien uteslutits. Till en början gör det mig lite besviken men kapningen är både logisk och smart. I stället har man lyft in ett ganska stort parti från "Krabban med guldklorna" för att få med Tintins första möte med Kapten Haddock. Även detta är logiskt och smart och trots att man tagit ganska stora friheter med originalmaterialet så är dessa förändringar enbart till filmens fördel och ändå troget Tintins historik. En omarbetning med klara poänger alltså.

På en marknad kommer Tintin över en modell av ett skepp som heter Enhörningen. Det är flera som vill äga modellen men Tintin behåller den. Tyvärr lyckas han både förstöra den och få den stulen innan historien knappt börjat men kvar i lägenheten finns en pappersbit som ramlade ur skeppet. Denna indikerar att det finns ytterligare två modeller och vetgirig som han är börjar Tintin rota i skeppets historia. På omvägar hamnar han på fartyget Karaboudjan på vilket den försupna kapten Haddock hålls fången. Det visar sig att Haddock är släkting i rakt nedstigande led till den kapten som en gång seglade på Enhörningen och tillsammans ger de sig ut på ett hisnande äventyr för att knäcka Enhörningens hemlighet samtidigt som de får fajtas med skurkar som är ute på samma resa.

Ytterligare en förändring är att skurkrollen flyttats till en i boken helt oskyldig person men även detta är fullständigt logiskt i helheten. "Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet" blir således en utmärkt äventyrsfilm där gasen är i botten hela tiden. Det händer ständigt något och är actionpackat så det förslår, men det blir aldrig för mycket och jag känner igen farten och tempot från de tecknade böckerna.

Motion capture-tekniken ger som alltid lite tomma blickar på karaktärerna men i sin helhet är filmen vansinnigt snyggt gjord och jag tycker framför allt att man fångat känslan från böckerna på ett alldeles lysande sätt. Dessutom är filmen fylld av referenser till övriga Tintinäventyr att man som fan bara sitter och myser.

En väldigt bra tolkning med andra ord. Gör fler filmer genast!

Som extramaterial finns en rad featuretter som man fördelaktigt nog kan se i ett svep och då bildar den en 90 minuter lång bakomfilm som täcker in allting.

Det är en historia som startar redan på 80-talet, men slutar drygt trettio år senare. En av höjdpunkterna i denna bakomfilm är utdragen ur den testfilm Weta gjorde på Spielbergs uppdrag med en dataanimerad Milou bredvid riktiga skådespelare. Det ser riktigt bra ut och som grädde på moset får vi se Peter Jackson utklädd till Kapten Haddock i en scen.

I övrigt är det information om design, karaktärer, musiken och så vidare och en hel del om motion capture-tekniken. Det har nästan blivit ett måste för alla motion capture-filmer att visa hur tekniken fungerar, men det är fortfarande oerhört intressant och fascinerande att se.

Allt som allt mycket bra extramaterial där de enda minusen är att ljudet är ganska lågt och det enbart finns spansk textning.

1. Filmen slutar med en upptakt för fler äventyr och som van Tintin-läsare tror man att det som ska komma härnäst är det som uteslutits i filmen. Så är det dock inte. Nästa film, som ska regisseras av Peter Jackson, ska enligt uppgift baseras på dubbeln "De sju kristallkulorna/Solens tempel" och om det blir en tredje film ska denna baseras på "Blå Lotus/Tintin i Tibet". "Månen tur och retur" då? Dock tror jag inte på "Tintin i Tibet" som film, då ett tidningsurklipp i Tintins kontor berättar att den historier redan ägt rum.

2. Manuset till filmen skrevs av Steven Moffat i sitt första utkast, sedan satte författarstrejken i Hollywood stopp och det blev Edgar Wright och Joe Cornish som bearbetade manuset.

3. Jamie Bell (Tintin), Andy Serkis (Haddock), Simon Pegg och Nick Frost (Dupond och Dupont) samt Daniel Craig (Ivan Sackarin) är några av de skådespelare som gjort rörelser och röster i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2012-03-27)