Frälsningen som blev en rörig soppa

Greg Kinnear spelar Carl, en före detta "Deadhead" som hittat både kärleken och tron på gud, även om han tvekar lite över det sistnämnda och får stor anledning att tveka mycket över det under filmens gång. Han och hans familj är medlemmar i Church of the Third Millennium underledning av den populära, självgoda och totalt övertygade Pastor Daniel Day (Pierce Brosnan). I inledningen av filmen har Day en stormig debatt med agnostikern Dr. Paul Blaylock (Ed Harris) och under ett efterföljande och privat eftersnack mellan Blaylock, Day och Carl blir det inte bättre än att Day helt av misstag skjuter Blaylock i huvudet. I panik och inför Carls gapande ansikte arrangerar Day det hela till att se ut som ett självmordsförsök och sen var det bra med den saken.

Under natten grubblar Carl och Day på varsitt håll. Carl är fylld av ångest för vad han fått bevittna och Day måste röja undan alla bevis så att hans planer om en helt kristen stad kan gå till verket, och därför beslutar han sig för att låta Carl bli syndabocken. Chockad över detta gör Carl allt för att berätta sanningen, men ingen tror på honom - inte ens hans egen familj och plötsligt är hans liv i fara. Det trygga kristna livet har blivit en extremt rörig soppa som bara blir värre och värre.

Filmen kategoriseras på omslaget som "komedi/thriller" och visst blir det lite thrillerbetonat, fast på ett farsartat vis när Carl hamnar mitt i soppan. I övrigt är "Salvation Boulevard" rätt så trevlig och smårolig, men egentligen inte överdrivet minnesvärd. Filmen bygger på romanen med samma namn av Larry Beinhart som även skrev "American Hero" som blev den mycket lyckade satiriska komedin "Wag the Dog", men det är en tydlig kvalitetsskillnad mellan historierna. Dock kan jag känna några likheter i känslan och det är förstås något positivt.

Överlag är skådespeleriet stabilt med skådespelare som Jennifer Connelly, Marisa Tomei och Ciarán Hinds i några av de större birollerna. Någon klassiker handlar det alltså inte om, men helt okej om man är sugen på lite farsartad komedi.

1. Bilder ur Ridley Scott-klassikern "Legenden - Mörkrets härskare" används på ett mycket lämpligt ställe i filmen. Förståeligt eftersom Scotts film har en av de bäst designade djävulskaraktärerna genom tiderna.

2. Upplösningen på filmen känns lite snabbt ihopkastad, lite som om man inte riktigt visste hur man skulle knyta ihop säcken.

3. "Deadhead" är namnet på ett väldigt troget Grateful Dead-fan. Kändisar som öppet beskrivit sig som "Deadheads" är bland annat Tony Blair, Bill Clinton och Whoopi Goldberg.

ANDERS JAKOBSON (2011-11-23)