Att vara eller inte vara... sig själv?

I "Unknown" är Liam Neeson tillbaka i actiongenren. Rollen han spelar här, doktor Martin Harris, kanske i sig inte påminner så mycket om hans karaktär i "Taken" men känslan i filmerna påminner rätt mycket om varandra.

I "Unknown" får vi se hur Martin anländer till Berlin tillsammans med sin fru Liz för att delta vid en konferens där både kända forskare och en oljeshejk ska delta. Från flygplatsen tar paret en taxi till sitt hotell men väl där upptäcker Martin att han glömt en portfölj på flygplatsen. Utan att förklara för sin fru vad som hänt ger han sig iväg för att hämta den. Ödet vill dock annorlunda och han råkar ut för en olycka. Taxin han åker i kör av en bro och ner i en kanal. Taxiföraren räddar hans liv men försvinner sen. När Martin vaknar upp på sjukhus några dagar senare har han små minnesluckor men minns att han måste få tag i sin fru som är ovetandes om vad som hänt honom. Och det är nu det hela krånglar till sig. När Martin hittar Liz känner hon nämligen inte igen honom och har dessutom en annan man vid sin sida. Hennes man doktor Martin Harris...

Som tittare har man ingen aning om vad som hänt och varför helt plötsligt någon annan tagit över Martins liv. Precis som Martin tror vi första att någon tvingar frun att säga att hon inte känner honom. Sen tror man naturligtvis att hon är med de som tagit över hans liv och att hon planerat detta under de fem år de varit gifta. Men inte förrän under de sista 20-30 minuterna av filmen får man en klar bild över vad som händer och varför. Och man har faktiskt lyckats riktigt bra med historiens upplösning. Den håller och hittar inte på saker som inte kan ha skett bara för att få ihop ett bra slut.

Liam Neeson är som skapt för den här typen av filmer. Han passar perfekt som den lite förvirrade och tafatte Martin som inte förstår vad som hänt honom och som ända in i det sista tror att allt är ett misstag. Taxichauffören Gina och tillika hans räddare och senare partner i att få fram vad som hänt honom spelas av Diane Kruger och även hon spelar sin roll väldigt bra. Faktum är att alla passar bra i sina roller och gör vad de ska. Det finns inte mycket att klaga på över huvudtaget när det gäller "Unknown". En fartfylld actionfilm som underhåller!

Två korta dokumentärer bjuds vi på. Båda fokuserar på hur filmen spelades in men en fokuserar extra på Liam Neeson och hur han är som skådespelare och stuntman. Neeson vill nämligen väldigt gärna göra alla stunts själv. I den andra hamnar fokus lite mer på själva filmen men det är lite tråkigt att det är så många kommentarer från folk som är samma i båda dokumentärerna.

1. När Liz i en scen slår in ett lösenord skriver hon in fel lösenord… men hon kommer in ändå.

2. Filmen utspelar sig i Berlin, Tyskland men det är väldigt ofta engelska används i offentliga sammanhang där det inte borde användas.

3. Säga vad man vill men Martin lyckas väldigt bra när han backar från en bil som kör framlänges. Inte illa.