Jämn och bra best of-samling med Glans

Det dröjer faktiskt ända tills jag drar av plasten kring förpackningen som jag fattar "Det bleka hotet". Det är ju en referens till "Det mörka hotet", det vill säga den fjärde - eller första om man så vill - filmen i "Star Wars"-serien. Och ja, Johan Glans har bjudit på sin beskärda del av "Star Wars"-referenser och imitationer under sin karriär, och de finns givetvis med här i denna klippsamling.

Jag gillar Johan Glans. Hans persona på scenen är den lite bortkomna, töntiga killen som halkat runt lite på ett bananskal i livet. Det är en bra roll som går att spinna vidare på i all evighet. I den här samlingen av "det bästa och det värsta" finns en hel del utdrag från "World tour of Skåne" men också från andra sammanhang där Johan medverkat. "Parlamentet", "Morgonsoffan", "Kvarteret Skatan", "Hjälp!" och lite mer.

Alltså får vi Johan både som ståuppkomiker och som sketchskådespelare. Det blir en trevlig blandning och även om man sett det mesta tidigare så är det roligt mest hela tiden. Jag skrattar högt åt en sekvens från "Kvarteret Skatans" julavsnitt där Johan utklädd till tomte fumlar till det åt det grövsta under klapputdelningen. De utdrag ur "Tips från coachen"-momentet i "Parlamentet" är också mycket underhållande.

Ja, det mesta är faktiskt kul och även om jag generellt sett tycker att sådana här samlingar är lite småtrista måste jag ändå säga att just denna är väldigt jämn och bra.

Några extraminuter ståupp bjuds där det mesta är från "World Tour of Skåne" och det är fortfarande kul. Biten om att köpa in en tjeckisk thriller och översätta var 15:e replik fel är väldigt smart och rolig.

Under rubriken "Ungdomssynder" får vi tidigt material med Johan, dels från det klassiska "Släng dig i brunnen" - där publiken ännu inte förstått Johans stil - och dels från Johan och David Batras första egna tv-program "Räkfrossa". Som grädde på moset får vi först se en fjortonårig Johan vara med i "Kvitt eller dubbel" och tävla under ämnet "James Bond". Redan här märker man dock att Johan vill göra något mer än att bara svara rakt på frågor.

Oannonserat på omslaget finns även två minutkorta utdrag ur den kommande långfilmen "Kvarteret Skatan reser till Laholm" som känns mycket lovande. Premiär i början av 2012 enligt uppgift.

1. Ett oerhört kort utdrag ur "Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult" finns med, och även detta är en "Star Wars"-parodi.

2. Det tråkigaste i samlingen är utdrag från något som heter "Min finska fru" som jag inte alls vet vad det är för något.