Bättre än man tror trots klyschor

När jag började kolla på "The Hike" fick jag genast känslan av lågbudgetfilm. En sådan där som lånat friskt av andra filmer och egentligen inte tillför något, utan mest upprepar samma sak igen fast med sämre skådespelare. Och visst, så var det under hela filmen och de kvinnliga karaktärerna är definitivt dussintyper tagna från andra skräckfilmer. Men jag måste erkänna att ju längre filmen rullar desto bättre tycker jag om den. Den blir rätt spännande och dessutom har den faktiskt en twist som inte jag såg från början och sådant tilltalar mig.

Handlingen då? Jo, vi får följa fem tjejer som ska ut i skogen för att campa. Väl där träffar de några killar som känns spännande och naturligtvis blir det en del flörtande. Men under natten försvinner en av tjejerna och snart dyker hon upp död. Frågan är bara vem de andra ska akta sig för, för att klara livhanken.

Innan jag såg filmen hade jag inga större förväntningar på den och kanske var det just därför som den efteråt ändå kändes rätt hyfsad. Det som retar mig lite är att tjejerna är så utstuderat klyschiga i början av filmen. Vi har fotomodellen som tar med sig tre stora väskor ut i skogen. Vi har den före detta militären som nu slutat efter att hennes pojkvän omkommit. Vi har de andra tre som mest är bimbos. Men trots detta fungerar filmen alltså och det mycket för att man, när man väl kommit in i filmen, inte lägger så stor vikt vid detta och mer fokuserar på själva handlingen.

Så, med andra ord så fungerar "The Hike" rätt bra och den underhåller definitivt under de 85 minuter den håller på. Sen tror jag knappast att jag kommer minnas den om några veckor men det kanske inte spelar så stor roll…

1. Det är många klyschor i filmen… tyvärr.

2. Det finns en del överraskningsmoment i filmen. Bra!

3. Det finns för många bimbos i filmen. Minst en skulle man kunnat ta bort.