Den ofrivillige globetrottern

Det var nog många svenskar som upptäckte Karl Pilkington när "En idiot på resa" visades på SVT härom året. I mitt liv har han funnits sedan december 2005 då det första avsnittet av "Ricky Gervais Show"-podcasten ramlade ut på nätet. Gervais beskrev Pilkington som deras "producent" som han och Steven Merchant upptäckte sa roliga saker när han öppnade munnen. Det var inte för "The Office" som Pilkington hade agerat producent, utan för en tidigare version av "Ricky Gervais Show" när den var ett radioprogram på Londonstationen XFM mellan 2001 och 2005. På omvägar fick jag tag på de flesta radioprogrammen från den här perioden och har lyssnat på dem samt samtliga podcasts oräkneliga gånger. Jag har även läst två av Pilkingtons böcker och sett de två animerade säsongerna av "Ricky Gervais Show". Pilkington är ingen främling för mig, med andra ord.

Hur ska man beskriva honom? Han är från Manchester, uppvuxen under arbetarklassförhållanden, med gott om märkliga historier från sin uppväxt. Han gillar att gnälla och skrattar sällan. Han kan ägna onödigt mycket tid åt oväsentligheter som att studera hur en insekt agerar med en brödsmula, att diska utan att använda tummarna eller se hur mycket saliv man genererar på en kvart. Han är naiv och inte speciellt utbildad, men har ändå åsikter och tankar om allt och ingenting. Han gillar saker som är konstiga och tror på både spöken och utomjordingar. Vid ett tillfälle skrev han in "Why?" i Google för att "förvirra den". En märklig person, men samtidigt oerhört vanlig, och en ständig källa till underhållning.

Många har trott att Pilkington är en karaktär som Gervais och Merchant skapat, och egentligen är en skådespelare som heter Graham. Pilkingtons kommentar? "Av alla namn så valde de 'Graham'?". Sanningen är att man kan inte skriva Pilkington. Han bara är.

Upplägget för den här säsongen är att Pilkington skickas ut med ett filmteam för att se världens sju underverk, platser som ska få vem som helst att bli djupt imponerande. Men inte Pilkington. Få saker imponerar på honom och det finns alltid små detaljer som irriterar honom, som när han står vid pyramiderna i Egypten och noterar att vinden för med sig gamla blöjor.

Gervais och Merchant som känner Pilkington väl har planerat in ett antal överraskningar under resorna för att göra globetrottern allt mer obekväm och utanför sin komfortzon. Gervais beskriver Pilkington i vinjetten som den "typiske engelsmannen" och det kan mycket väl vara så.

"En idiot på resa" blir ett annorlunda reseprogram samtidigt som det är lite av ett socialt experiment. Det är dessutom väldigt roligt och om man känner Pilkington lika väl som jag gör efter alla dessa år så blir det stundvis rasande roligt.

Det som felaktigt kallas "pilotavsnittet" på omslaget är egentligen ett 20-minuters "inför"-program som fungerar som en sorts programförklaring.

I övrigt är det ett antal bortklippta scener som lika gärna kunde varit med i avsnitten och ett fotogalleri.

1. Säsong 2 visades under 2011 och i den fick Karl Pilkington prova ett antal äventyr som vanligtvis finns med på folks bucket lists, det vill säga "saker att göra innan man dör". Även denna kommer på DVD inom kort.

2. Det Pilkington ser är det som kallas "Världens sju nya underverk", med Colosseum i Rom utbytt mot pyramiderna i Egypten då Gervais och Merchant ansåg att Pilkington skulle känns sig för bekväm i Rom. De platser, utöver pyramiderna, han besöker är således Kinesiska muren, Taj Mahal, Petra, Chichén Itzá, Cristo Redentor (Kristusstatyn i Rio De Janeiro) och Machu Piccu.

3. Jag kan tänka mig att många reagerar på hur elak Gervais är mot Pilkington, men i och med att han varit det ända sedan de lärde känna varandra så är det så deras relation ser ut. Ett stående inslag under radioprogramstiden var att Gervais fick "klämma" på Pilkingtons huvud under några sekunder...

ANDERS JAKOBSON (2012-01-23)
Relaterade recensioner (1)
20 senaste recensionerna i kategorin underhållning