Motivet saknas, Tom Hanks

Det är inte ofta Tom Hanks skriver och regisserar själv. I filmsammanhang har han bara gjort det en gång tidigare, i den utmärkta musikkomedin "That thing you do!". Med tanke på hur lång karriär Hanks har i filmbranschen är det nästan lite förvånande, men å andra sidan är han först och främst skådespelare och "Det är aldrig för sent, Larry Crowne" matchar inte kvaliteten i det tidigare försöket som författande regissör.

Hanks spelar själv huvudrollen i filmen. Larry Crowne är säljare i butikskedjan Umart och är en glad och trevlig prick. När han tror att han ska få utmärkelsen "månadens medarbetare" för nionde gången får han i stället sparken. I och med att Larry inte har någon collegeutbildning i grunden har han heller inga möjligheter att avancera i företaget och får därefter sparken. Med dyra lån på sitt hus, faktiskt högre än husets värde, blir livet som arbetslös rena pesten för Larry och han har heller ingen lycka med jobbsökandet. Hans granne (Cedric the Entertainer) som driver en ständig loppmarknad eftersom han håvat in storvinsten i en tv-tävling tycker att han ska skaffa sig en utbildning, så Larry börjar hastigt och lustigt plugga både muntlig framställning och ekonomi.

Här träffar Larry tuffa lärare (Julia Roberts och George Takei) och vänliga studenter (Gugu Mbatha-Raw) och sakta börjar Larrys liv att förändras. Som omslaget avslöjar övertydligt får Larry en speciell relation till sin lärarinna (Roberts) och... ja, det är väl det hela filmen leder upp till.

I grund och botten är det inga fel på "Det är aldrig för sent, Larry Crowne". Det är en feel good-film man kan se utan att anstränga hjärnan. Trevligt och så, men tittar man under ytan uppenbarar sig vissa brister. Det finns liksom ingen "konflikt" i filmen eller ett tydligt motiv för att Larry ska börja plugga. Visst, han saknar utbildning på pappret, men han behöver inte ha högsta betyg eller ändra sitt liv. I alla fall finns det inget tryck på honom att förändra sig. Det är en klar brist rent berättarmässigt. Varför måste Larry förändras?

Det gör att filmen är trevlig och hyfsat underhållande, men det finns inget motiv som driver filmen framåt. Det känns faktiskt lite märkligt och gör att filmupplevelsen blir haltande. Filmen "händer" men varför? Det gör även att jag känner det svårt att motivera varför jag skulle vilja se filmen upprepade gånger. Den ger inte så mycket utöver viss underhållning för stunden.

1. Tom Hanks fru Rita Wilson medverkar som banktjänstekvinna och deras gemensamma son Chet Hanks spelar ett pizzabud.

2. Hanks har skrivit manuset ihop med Nia Vardalos som ligger bakom alla filmer som heter något med "Mitt stora feta grekiska...".

3. Initialt tyckte jag att man krånglat till den svenska titeln med tillägget "Det är aldrig för sent" (originalet är enbart "Larry Crowne"), men det finns samtidigt en poäng i det. Det är aldrig för sent att börja plugga. Själv läste jag ett år på Komvux i 25-årsåldern och var betydligt mer motiverad då att lära mig något än i grund- och gymnasieskolan.

ANDERS JAKOBSON (2012-01-20)