Ättlingsdrama i paradiset

Titeln "The Descendants" är minst sagt bökig. Svår att stava rätt och inte helt enkel att snabbt översätta i huvudet. Men innebörden är bra och fungerar i flera led. Titeln översätts till "Ättlingarna" som å sin sida hade varit en väldigt osexig men korrekt svensk titel, och filmen handlar till viss del om ättlingar.

Matt King (George Clooney) är ättling i en gammal familj på Hawaii som äger en stor bit land på ön Kauai. Äganderätten är på väg att gå ur och Matt och alla hans kusiner har diskuterat vem den ska säljas till. Det är en stor affär och det krävs rätt köpare, och Matt har sista beslutsrätten. Som advokat jobbar han ständigt och ser sig själv som en "back-up-förälder" till sina döttrar, hans ättlingar, och det är frun Elizabeth som skött det mesta av uppfostringen.

Nu ligger Elizabeth på sjukhus i en koma efter en båtolycka. Förutsättningarna för att hon ska vakna upp ur den är små, men Matt håller en god min mot alla välvilliga vänner. Döttrarna, 10 och 17 år gamla, beter sig besvärligt och Matt tvingas in i föräldrarollen fullt ut. Samtidigt som läkarna förklarar att Elizabeth faktiskt inte kommer att vakna upp och enligt hennes egen önskan kopplas från respiratorn, får Matt veta en hemlighet om sin fru som vänder upp och ned på livet. Matts axlar tyngs ned av hemligheten, hans frus situation, hans döttrars beteende och det avgörande beslutet om familjens mark.

Mycket av styrkan i filmen ligger i relationen mellan Matt och den äldsta dottern Alexandra (Shailene Woodley) som tvingas bli betydligt mer mogen och vuxen än vad hon är för att stötta sin pappa och hjälpa till med lillasystern (Amara Miller). Kanske triggas det lite av skuld då det är hon som berättar hemligheten, men det är även ett ansvarstagande i stundens allvar. Woodley som jag inte sett i något annat tidigare gör sin roll riktigt bra.

Filmen är regisserad av Alexander Payne som med pärlor som "About Schmidt" och "Sideways" gjort sig ett namn i mitt minne inom dramakomedigenren. Hans bildspråk är uttänkt och genomarbetat, men aldrig så visuellt avvikande att berättelsen hamnar i andra hand. Det är rakt och sakligt, enkelt och snyggt och i och med det väldigt effektivt. Det är med andra ord inga problem att bli indragen i filmen tämligen omgående.

Precis som i de tidigare nämnda Paynefilmerna finns det en sorts roadmoviekänsla i filmen. Familjen flyger fram och tillbaka mellan de olika öarna inom Hawaii och alla resor har ett syfte, precis som alla filmer av Payne har ett syfte. "The Descendants" är ännu en fjäder i hatten.

Ett antal bortklippta scener med textkommentarer av Alexander Payne inleder extramaterialet. Kommentarerna förklarar att scenerna strukits på grund av tid och tempo och även om de inte är dåliga på något sätt så är det inga scener jag saknar i filmen.

Ganska ofta bland extramaterial hittar man småfilmer vars enda innebörd är att hälla kärlek över en eller flera personer ("åh, det var så roligt att jobba med hen"), och här försöker man inte mörka det alls. Den första filmen heter "Everybody loves George" där alla andra pratar om hur härlig George Clooney är. Den andra heter "Working with Alexander" och handlar följaktligen om Alexander Payne och med undantag för bilder där Payne lagar omelett (!) med lite olika tekniker är den likartad.

Ett par filmer med Hawaii-koppling står näst på tur. Den ena handlar om ättlingar på Hawaii som liknar Matts familj. Det är några som äger en stor bit orörd mark som håller ekonomin vid liv genom att bjuda in Hollywood för filmer som "Jurrasic Park" och tv-serier som "Lost". Den andra handlar lite mer om hawaiiansk kultur och hawaiianska traditioner kopplade till inspelningen. Det finns även en gammal svartvit stumfilm på ca fem minuter som visar upp Hawaii.

En liten featurette berättar om att jobba med vatten, som jag personligen inte tycker att det är speciellt mycket av i filmen, finns även med samt en ganska meningslös snutt där filmteamet väntar på att ett moln ska passera på himmelen.

Då är konversationen mellan Clooney och Payne mer intressant om än lite ostrukturerad. Paret pratar om gamla filmer, gamla skådespelare, filmteknik och skillnaderna mellan att göra tv och film under några minuter. Den här biten kunde gärna ha varit lite längre.

1. Filmen Oscarsnominerades i fem kategorier, men vann endast en: bästa manus efter skriven förlaga.

2. Och den skrivna förlagan är en roman av Hawaiifödda Kaui Hart Hemmings. Det är hennes debutroman och än så länge enda bok. Skaplig utdelning för den debuten måste man säga...

3. Som väldokumenterat "Twin Peaks"-fan blir jag alltid glad när någon ur serien dyker upp moderna sammanhang. Här återfinns självaste Sheriff Harry S. Truman (Michael Ontkean) som en av Matts kusiner. Han är med mycket i bild men har så vitt jag kan uppfatta inte en enda replik.

ANDERS JAKOBSON (2012-06-13)