Svenskt och thailändskt i en perfekt mix

Tv-serien "30 grader i februari" visades på SVT under vintern 2012. Ganska snabbt blev den en snackis då serien lyckas sätta fingret på lite för många saker för att det skulle kännas bekvämt. I tio 57 minuter långa avsnitt får vi följa tre olika familjekonstellationers livsöden när de bestämmer sig för att packa väskorna från kalla Sverige och fly till paradiset i Thailand. Dessvärre visar sig drömresan inte bli den dröm som de hade hoppats på.

Kajsa (Maria Lundqvist) har två döttrar, tonåringen Joy (Hanna Ardéhn) och cirka åtta år gamla Wilda (Viola Weidemann). Kajsa är arkitekt och håller bokstavligen på att jobba ihjäl sig. När hon en morgon får en stroke bakom ratten, då hon skjutsar sina barn till skolan, och nästan stryker med blir det startskottet. Kajsa köper en bungalow i Thailand och tar med sig barnen för att starta ett nytt liv.

Majlis (Lotta Tejle) är gift med Bengt (Kjell Bergqvist) och deras äktenskap är inte direkt fullt av kärlek. Bengt sitter i rullstol sedan många år och har blivit en bitter man. All sin ilska och all den frustration han bär inom sig tar han ut på Majlis. Malis vill inget hellre än att få två veckors skön semester för att ladda batterierna men Bengt är emot resan redan från start. Parets Thailandsvistelse tar snabbt en oväntad vändning och solsemestern blir en mardröm för Majlis.

Glenn (Kjell Willhelmsen) är ungkarlen som ännu inte fått till det med kärleken. Han säger upp sig från sitt jobb för att hitta kärleken i Thailand. Han har fått kontakt med en kvinna över internet och köper sig därför en biljett till det paradis där han äntligen ska få älska och känna sig älskad. Givetvis visar sig den kvinnan Glenn haft kontakt med inte allas ha samma planer och i stället träffar han Oh (DoungJai "Phiao" Hiransri) som vänder upp och ner på hans värld.

Till en början är det lätt att tro att detta ska bli en serie som får en att må bra, den utspelar sig ju ändå i populära Thailand. Mer fel än så kan det dock inte bli. Måndagskvällarna när serien visades var ren ångest och lyckan man förväntat sig att få var långt borta.

Det här är otroligt välspelat och välgjort och åter igen visar SVT att de kan det här med dramaserier. Det finns liksom ingenting att klaga på. Ibland kunde jag i och för sig uppleva att tio avsnitt blev lite för mycket men till slut sydde man ihop det på ett sådant snyggt sett att man inser att de tio avsnitten behövdes för att komma dit. Om det blir en fortsättning är i dagsläget inte spikat och jag ser helst att det inte blir någon, man ska sluta på topp.

Vi får en lite längre inblick bakom kulisserna där både skådespelare och människor i produktionen intervjuas. Sedan är det kortfilmer där skådespelare är uppdelade, så att man alltså kan välja om man vill se kortfilmen med Kjell Bergqvist eller Maria Lundqvist till exempel.

Det är ett ganska fattigt extramaterial och jag hade helt klart hoppats på mer.

1. Musiken i vinjetten är specialskriven av Andreas Söderström och Johan Berthling.

2. Huvudregissören Beata Gårdeler sparkades på grund av att inspelningstempot var för långsamt. När Gårdeler fick sparken valde medregissören Daniel Lind Lagerlöf att hoppa av. Inspelningarna fortsatte sedan med regissörerna Peter Schildt, Andrea Östlund och Emiliano Goessens.

3. Thomas Chaanhing som spelar Chan är dansk, har fått lära sig svenska som han pratar i serien plus thai som han inte kunde över huvud taget.

MARIA EREMO (2012-05-22)