Vackert om det ofrivilliga kändisskapet

Jack Kerouacs roman "On the road" (På svenska för översatt som "På drift" men numera "På väg" efter en färsk nyöversättning - jag tycker originaltiteln var mer poetisk...) (1957) är en klassiker som man borde ha läst, men det har jag inte gjort. En filmadaption går upp på svenska biografer hösten 2012 och det är ju ytterligare en anledning till att leta upp boken. Boken är en sorts fiktiv självbiografi om Kerouacs och Neal Cassadys resor i USA, där de båda går under pseudonymer. Kerouac och Cassady var ledande inom beatnikrörelsen tillsammans med bland annat Allen Ginsberg ("Howl"), en rörelse jag inte har så värst mycket kläm på.

En koppling mellan Kerouac och Cassady var Carolyn Cassady - den andres fru och den förstes älskarinna. Den här dokumentären handlar om henne, och specifikt hennes liv just nu - långt efter att de båda beatnikarna gått ur tiden. Filmen inleds med en iskall disclaimer där Carolyn säger till intervjuarna att hon vill att det ska framgå att hon inte är en författarinna och att enda anledningen till att hon är intressant är för att hon var Neal Cassadys fru och Jack Kerouacs älskarinna. Nu råkar hon faktiskt vara en författarinna till boken "Off the road" om sitt liv med de båda männen, som hon skrev för att reda ut missförstånd och för att få stopp på alla intervjuförfrågningar. Det gick så där.

Porträttet skildrar en kvinna på ålderns höst som levt ett tufft liv och nu börjar förbereda sig för slutet. Hon har flyttat från USA till England och har vidtagit alla åtgärder så att hennes barn bara behöver ta hand om askan när hon dött. Hon håller även på att flytta över sitt arkiv av böcker, brev och andra dokument till bokhandlaren John McWhinnie som samlar ihop beatnikmaterial för eftervärlden. Hon minns både de bra stunderna och de dåliga.

Vi får även följa med henne till USA och en aldrig sinande ström av olika event kopplade till Kerouac och Cassady, där hon får svara på samma frågor om och om igen och gång efter annan upptäcka att hennes klassiska fotografier på paret använts utan tillstånd till bokomslag och annat.

Jag sörjer förstås en egen koppling till författarna och specifikt "On the road", men i stället får jag en dokumentär om ett ofrivilligt kändisskap och känner att dokumentären fungerar fint utan att man har läst boken eller vet något mer om figurerna som står i fokus. En fin historia, vackert filmad och smakfullt ihopklippt. Carolyn må tycka att hon enbart är intressant för vilka hon haft ihop det med, men jag tycker att hon är intressant hur som helst.

En trailer, en bortklippt scen där Carolyn hittar Neals gamla "acid-test" och en liten snutt där hon sjunger, är vad som finns med som extramaterial.

1. Detta är faktiskt en helt svenskproducerad dokumentär, vilket förvånar mig en smula.

2. Tragiskt nog omkom bokhandlaren John McWhinnie i en snorklingsolycka kort efter att filmen hade haft premiär. I filmen framstår han som både sympatisk och genuint exhalterad över det material han får jobba med. Mycket tragiskt.

3. Carolyn finns även med i "On the road", under namnet Camille. I filmatiseringen spelas hon av Kirsten Dunst.

ANDERS JAKOBSON (2012-08-04)