Galet, snyggt och roligt

Det har under åren funnits en hel del spekulationer om vad som hände med Adolf Hitler när de allierade intog Berlin. Dog han eller var allt fejk för att han skulle kunna fly? De flesta av oss är dock övertygade om att han dog och att det som vi då kände som nazisterna dog med honom (även om det finns nazism i dag också) eller hur?

Sen ser man en film som "Iron Sky" och genast kastas allt man trott sig veta omkull. Det är nämligen så att när de allierade intog Berlin flydde nazisterna till månens baksida där de bidade sin tid och så en dag, i en inte allt för avlägsen framtid, när en amerikansk astronaut som av misstag upptäckte nazisterna tas till fånga, upptäckte nazisterna att om de återvänder till jorden och fixar några smartphones så skulle de kunna få sitt stora skepp att lyfta och återigen försöka överta herraväldet på jorden.

Så ligger det i alla fall till om man ska tro "Iron Sky". Nu är dock filmen avsedd som underhållning och inte fakta och det lyckas den faktiskt med. Man blandar komedi och science fiction med mycket action och får faktiskt till en helt okej film. Ibland balanserar den på att bli lite löjlig men den lyckas precis hålla sig på rätt sida om linjen. Skådespeleriet håller även om en del kanske skulle behöva lite mer övning. Men det är samma sak här, de klarar sig precis.

När det gäller logiken i filmen får man dock inte tänka för mycket på det. Tyskarna har bilar och andra tillgångar på månen som de omöjligt kunnat få med sig på 40-talet, inte ens om det var material som de sedan byggt ihop allt av, så hur de lyckats med det låter jag vara osagt.

Men allt detta spelar inte så stor roll. Man får ta "Iron Sky" för vad den är och då blir det bra underhållning. Att den sen är producerad i Finland gör ju det hela bara ännu roligare. Det är inte ofta man ser en finsk film som lyckas så bra som denna. Dessutom har man verkligen fått till specialeffekterna i filmen. De ser väldigt bra ut, mycket bättre än jag vågade hoppas på.

Ett kommentarspår och två bakom kulisserna-filmer får vi. I den ena berättar de inblandade om hur man gjorde filmen medans vi i den andra bara får se vad någon gått runt och filmat. Det som jag tänkte extra mycket på när jag såg dessa var hur mycket green screens som användes. Det vill säga, skådespelarna agerade mot en grön bakgrund där man sedan lägger in bilder på miljöer som egentligen inte fanns. Resultatet blev lyckat, men det måste vara svårt/trist för skådespelarna.

1. Det är kul att höra att tyskarna faktiskt pratar tyska. Inte så ofta det sker på film.

2. Mer än 10 procent av kostnaden för filmen täcktes av donationer från fans. Rätt anmärkningsvärt. Alla som donerat finns listade i eftertexterna.

3. Man har lekt lite med datum i filmen. Invasionen från mån-nazisterna börjar 5:45 vilket är samma tid som Tyskland invaderade Polen och startade andra världskriget och invasionen av New York sker klockan 09:11 vilket refererar till terrorattacken den 11 september.

HANS-ÅKE LILJA (2012-08-17)