Mycket imponerande teknik

Piratkaptenens högsta önskan är att vinna "Årets Pirat"-trofén. För att göra det måste han röva mest av alla pirater under ett år. Men hur mycket han än kämpar så lyckas han inte. Det beror mest på otur men också på att han kanske inte riktigt är en så bra pirat som han tror han är.

Men skam den som ger sig. Han kämpar och kämpar och till slut äntrar han ett skepp som visserligen inte har något guld, men på skeppet finns Charles Darwin. Först tycker Piratkaptenen och han mannar att Darwin är rätt trist och det enda roliga de kan ha med honom är att låta honom gå på plankan. Men så upptäcker Darwin att Piratkaptenens papegoja Polly inte alls är en papegoja utan en sälsynt fågel som varit utdöd i 150 år. Darwin föreslår nu att de tar sig till London, visar upp Polly på en vetenskapsmässa och vinner oändligt stora skatter i pris, skatter som Piratkaptenen då kan använda för att vinna "Årets Pirat"-trofé. Naturligtvis är inte allt som det verkar och Piratkaptenen och hans mannar får ett äventyr de sent ska glömma.

"Piraterna!" är gjorda av samma team som gjorde "Flykten från hönsgården" och allt är gjort i lera eller ett liknande material och det är väldigt svårt att inte bli imponerad av det de skapar. Alla figurer rör sig obekymrat över skärmen och att detta är gjort med så kallad stop-motion-teknik där man tar en bild, flyttar gubben lite och tar en ny bild är helt ofattbart. Riktigt imponerande. Själva handlingen är dessutom så listigt utformad så att hela familjen kan se den. Det finns skämt och referenser som bara de vuxna förstår men samtidigt skämt och referenser som de lite yngre förstår. Genialiskt, då det gör att hela familjen kan uppskatta filmen.

När det gäller rösterna är de flesta okända för mig men några namn står ut lite. Bland annat hör vi Hugh Grant som Piratkaptenen, David Tennant som Darwin, Jeremy Piven som Black Bellamy, Salma Hayek som Cutlass Liz och Anton Yelchin som albinopiraten. Rätt stora namn med andra ord och de gör alla ett riktigt bra jobb med att ge karaktärerna liv. För det är bara att inse att rösten är en väldigt viktig del i en karaktärs personlighet. Även de svenska rösterna fungerar riktigt bra den här gången.

"Piraterna!" är med andra ord en film hela familjen kan uppskatta. Den är välgjord, rolig och framför allt väldigt imponerande om man tänker till lite extra på vad det faktiskt är vi ser. Se den!

När det gäller extramaterialet får vi bland annat ett rätt meningslöst spel där man ska sätta ihop pirater, men förutom det får vi även kommentarspår och två dokumentärer om hur man gjorde filmen och naturligtvis är det de två sistnämnda som är bäst. Det är så fascinerande att se hur man gjorde filmen att man knappt kan tro att det är sant. Vilket tålamod det måste ha funnits för att orka sitta och flytta gubbarna lite, lite i taget för att få mjuka rörelser. Väldigt imponerande!

1. Filmen bygger på en bok med namnet "Pirates! in an Adventure with Scientists".

2. Charles Darwin har en assistent, den tränade apan Bobo, och det är nog ingen slump att Darwin och Bobo är så lika som de är.

3. Kolla eftertexterna. Det händer lite där…