Godkänd thriller med stum hämnare

Den röriga och vidriga traffickingen berörs i denna halvsplattriga thriller där själva hämnaren är av det tysta slaget. Bokstavligt talat, titelns Karma (Shera Bechard) är stum sedan födseln. Hennes syster lämnade Ryssland för att jobba som städerska i Toronto, vilket förstås inte vad som blev hennes arbetsuppgifter när hon kom fram. Hon hamnade hos en liga som sysslar med både striptease och prostitution, oftast i kombination. Sen försvann hon och det är där Karma kommer in i bilden.

Hon tar sig till Toronto med en enda uppgift: att ta hämnd för systerns öde och för att göra det börjar hon först att kartlägga de inblandade och sedan infiltrera stripklubben och ta deras liv ett efter ett annat. Ett ganska normalt hämndupplägg och på det stora hela kommer "Sweet Karma" inte med speciellt mycket nytt till denna avart av thrillergenren. Det är i så fall det utstickande draget att hon är stum, vilket i och för sig inte har någon speciell funktion i filmen förutom att hon inte säger något. Det är egentligen bara vid ett tillfälle som faktumet att hon är stum berörs över huvud taget och det är innan själva huvudhistorien kommer igång.

"Sweet Karma" känns som en fullt godkänd film. Dialogerna är lite tafatta, vilket mest hänger på att det ska pratas engelska med rysk brytning och vara lite så där "Sopranos"-häftigt och det fungerar inte riktigt. Det känns mest amatörmässigt och skådespelarna i sig är inga jag känner igen som tidigare. Min magkänsla är att det inte blev bättre än så här. Men helhetskänslan är ändå positiv, utan att filmen är något mästerverk.

Trailers till lite andra filmer.

1. Shera Bechard vann "Best Actress"-kategorin i "New Wave Award"-priset vid Austin Fantastic Fest 2009. Vet inte alls om det är något stort pris men jag tror inte det.

2. Filmen är skriven, regisserad, producerad och klippt av Andrew Thomas Hunt. Han har även varit inblandad i både ljudet och musiken.