Försök till nostalgihumor

Såg ni "21 Jump Street" när den gick som TV-serie? Det gjorde jag och när det nu blir film av den var jag rätt peppad för att se vad de skulle kunna få till. I stället för Johnny Depp och Peter DeLuise (som spelade Tom och Doug) ser vi nu Jonah Hill och Channing Tatum som Schmidt och Jenko. Det är alltså ingen ren remake vi pratar om här utan mer en fortsättning av filmen. Holly Robinson och Dustin Nguyen som spelade Judy och Harry har inga direkta motsvarigheter i filmen. Det finns visserligen andra poliser i Jump Street-projektet men de är mest bifigurer som inte tillför direkt något.

Hur som helst Schmidt och Jenko är två misslyckade poliser. Schmidt är en tönt som inte klarar något fysiskt och Jenko är dum i huvudet helt enkelt. Tillsammans kompletterar de dock varandra rätt bra. Som vanliga poliser är de dock ett skämt. Turligt nog för dem ser de fortfarande rätt unga ut och just därför skickas de till Jump Street-projektet. Ett projekt där unga poliser infiltrerar skolor för att sätta dit knarklangare och andra gangsters.

Filmen börjar rätt bra med en lagom portion humor men går rätt snabbt över till att bli mer och mer om humor, som inte alltid är så rolig. Tyvärr passerar man flera gånger gränsen för vad som blir pinsamt i stället för roligt tyvärr. Jämför man sen med TV-serien ligger filmen ljusår efter. Den kemi som fanns mellan skådespelarna i TV-serien återfinns inte här. Nu ska jag väl erkänna att det var ett tag sedan jag såg TV-serien men jag minns den som mycket bättre än detta… Då försökte man ändå göra något seriöst, nu verkar man resonerat i stil med att "vi kan nog inte få till det här så vi överdriver det hela i stället". Inte bra. Dessutom har man slängt in en svärande iskub, nej förlåt, Ice Cube som deras kapten. Inte roligt.

Extramaterial finns det gott om. En del sevärt medan annat bara är larvigt. Vi får bland annat se hur Ice Cube och andra larvar sig och svär och har sig. Verkar som om ju mer de håller på, desto roligare ska det vara. Tyvärr blir det tvärt om. Sen får vi ser lite om hur filmen spelades in och även kommentarspår från regissören och skådespelarna. Sammantaget hyfsat men samtidigt tröttsamt att titta på.

1. Johnny Depp och Peter DeLuise dyker upp som Tom Hanson och Doug Penhall. Holly Robinson dyker upp som polis, vet ej om det är som Judy dock och Dustin Nguyen syns på en TV. Hela gänget gör alltså cameos.

2. Tydligen tackade Channing Tatum nej till filmen två gånger innan Jonah Hill övertalade honom. Han skulle ha litat på sina instinkter…

3. En lärare säger att han tagit knark i Willie Nelsons hus. Egentligen säger han att han tagit knark med Whitney Houstons brorsdotter. Detta fick dock ändras efter Houstons död. Man dubbade scenen för att ändra vad han säger.

HANS-ÅKE LILJA (2012-10-01)