Litauisk krigszombierulle du kan skippa

När såg du en litauisk film senast? Tänkte väl det. Nu har du chansen med "War of the Dead", en krigsfilm med zombiesoldater. Typ. Det är en amerikansk-italiensk-litauisk samproduktion med en finsk regissör. Skådisarna är finska, brittiska, polska och svensken Andreas Wilson syns i en mindre roll.

Andra världskriget. En enhet med finska soldater och en amerikansk kapten befinner sig på rysk mark på jakt efter en hemlig tysk bunker. Vid en sammandrabbning med ryssarna blir det till slut bara tre personer kvar: en finne, amerikanen och en ryss. De slår sig samman för att slåss mot de zombieartade supersoldaterna som dyker upp från ingenstans. Ryssen vet var bunkern finns, och de beger sig dit för att radiosignalera efter hjälp. Frågan är vad ryssen egentligen vet (spoiler: ingenting) och vad de mystiska sniderierna är till för. (Spoiler: de öppnade nåt. Allvarligt, jag vet inte.)

"War of the Dead" är i princip 80 minuter med zombieattacker. Handlingen är supertunn och ingenting annat händer än att huvudpersonerna tar sig från punkt A till punkt B utan några vändningar eller avslöjade hemligheter. Det är föga spännande, relativt blodfattigt och aldrig läskigt. Det hoppar fram lite zombies, de skjuter ner dem, det hoppar fram lite zombies, och så vidare.

Jag kan inte rekommendera den här filmen. Det kanske fanns en bättre story på pappret som på nåt sätt försvann när man filmade det. Regissören och manusförfattaren Marko Mäkilaakso verkar kompetent. För att vara en lågbudgetrulle så håller man en ganska bra nivå på filmen. Det ser bra ut och actionscenerna är oftast väl utförda med några effekter som fungerar sämre än de flesta. Skådisarna är det inget fel på heller.

Problemet ligger som tidigare nämnt i manuset, som fullständigt glömmer att berätta varför någonting händer. Nazisterna har gjort något obestämt experiment, och nu kommer odöda soldater. That’s it. Lösa trådar läggs ut överallt men knyts aldrig ihop. Vem var gubben med "nycklarna" och varför hade han dem? Varför säger Kolya vid ett tillfälle att han heter något annat? Varför gick Dasha plötsligt iväg? Listan är lång. Därför blir betyget: Skippa.

En femton minuter lång "making of" var så full av ryggdunkningar att det nästan var outhärdligt. Några trailers för andra filmer finns också.

1. Även om titeln "War of the Dead" är oerhört trött, så är inte arbetstiteln "Stone’s War" så mycket bättre.

2. För dig som skiljer på zombies och zombies, så innehåller den här filmen zombies av den moderna, snabba parkour-versionen.