Perfekt blandning av The Office och Extras

Det är lite lustigt att Warwick Davis ska behöva spela en skruvad version av sig själv innan man verkligen ser vilken bra skådespelare han är. Han hade ett litet moment i den sista "Harry Potter"-filmen, men i ett större perspektiv har han oftast fått dölja sig bakom förklädnader av alla möjliga olika slag. Vilket också är ett faktum som poängteras i serien gång på gång.

Warwick Davis är i denna Ricky Gervais/Stephen Merchant-signerade mockumentär en väldigt självupptagen och bekräftelsetörstande människa som definitivt tror att han är mer känd än vad han är. Mentaliteten är inte alls olik den som Gervais visade upp genom David Brent en gång i tiden, och i och med att serien utspelar sig i en kändisvärld blir det väldigt lätt att även dra jämförelser med "Extras". På samma vis innehåller även "Life's Too Short" pinsamma situationer som är snudd på outhärdliga att se. Man låter gärna blicken glida bort från tv:n för ett tag när Davis gör något extra pinsamt.

Davis i dokumentären är precis som i vanliga livet skådespelare och förmedlare av andra dvärgar (även om jag knappast tror att hans verksamhet heter "Dwarfs for hire" i verkligheten), men hans klienter tycker att han själv tar de bästa jobben, vilket även är sant. Med ett stort ego vill Davis gärna frottera sig med kändisar, även om det oftast slutar i en smärre katastrof. Dock är det ont om jobb, och Davis har tack vare en urusel revisor (Steve Brody) dragit på sig en stor skatteskuld, och han ligger dessutom i skilsmässa och måste använda sin urusla revisor som ännu sämre advokat.

Precis som den riktiga Warwick Davis bjuder på sig själv genom att spela en skruvad version gör även rad andra kändisar det. Liam Neeson, Johnny Depp, Helena Bonham Carter och Sting är några av de som figurerar i serien och är sig själva fast ändå inte. Det är riktigt kul när Neeson vill satsa på en stand-up-karriär eller när Depp använder Davis för att förbereda sig för en roll som dvärg.

Det kan kanske vara lätt på förhand att avskriva "Life's Too Short" som lyteskomik, men då har man verkligen inte givit serien en chans. Den driver inte med kortväxta, snarare med folks fördomar om kortväxta. Men framför allt är det en serie om en man med ett alldeles för stort ego som vill så mycket men lyckas med så lite. Men precis som i Gervais och Merchants tidigare serier finns det empati och ett lyckligt slut som kommer krypande. Värme bland pinsamheterna.

Även om denna utgåva bär markeringen "Säsong 1" är jag osäker på om det blir någon fortsättning. "Life's Too Short" känns ganska komplett med dessa sju avsnitt, men jag skulle gärna se mer.

En halvtimmeslång featurette tar oss med bakom kulisserna och bjuder på en hel del information samt lite inbakade bloopers. Ett trevligt komplement, även om jag gärna hade sett ett separat bloopersblock då jag misstänker att det blev gott om skrattanfall under inspelningarna.

1. Serien innehåller en hel del slapstick där Warwick Davis slår sig fördärvad på olika sätt. Riktigt kul.

2. Att Ricky Gervais och Stephen Merchant är med på omslaget är inget försäljningstrick utan de är med - givetvis som skruvade versioner av sig själva - i varje avsnitt, då Davis har för vana att besöka dem i jakt efter nya jobb.

3. Davis anställer en assistent som är något av det mest spåniga jag sett i en tv-serie, exemplariskt spelad av Rosamund Hanson.

ANDERS JAKOBSON (2012-12-08)