Hank Moody writes the shit, aight

Mellan säsong 4 och 5 av "Californication" har nästan tre år gått i seriens tidslinje. Hank Moody (David Duchovny) har bott ensam i New York och publicerat boken "Californication" (!) om tiden i Los Angeles. Hans agent Charlie Runkle (Evan Handler) har blivit pappa och delar vårdnaden om tvååringen Stuart med ex-frun Marcy (Pamela Adlon) som nu lever ihop med producenten Stu Beggs (Stephen Tobolowsky). Hanks ex-fru och livlånga stora kärlek Karen (Natascha McElhone) lever nu med den nyktra alkoholisten Richard Bates (Jason Beghe) och dottern Becca (Madeleine Martin) är i det närmaste vuxen.

Hank kallas tillbaka till Los Angeles med ett löfte om ett välbetalt jobb. Rapartisten och entreprenören Samurai Apocalypse (RZA) vill bli skådespelare och vill att Hank ska skriva manuset till "Santa Monica Cop" - en "Snuten i Hollywood"-variant med snodda repliker och obefintlig originalitet. Hank har förstås ingen önskan om att göra detta, men dras motvilligt in i Apocalypses värld som innehåller sin egen beskärda dos av galenskap. Och även skönheten Kali (Meagan Good), en sångerska Apocalypse upptäckt och är upp över öronen blixtförälskad i. Problemet är att Hank och Kali träffades redan på planet från New York och har svårt att hålla händerna ifrån varandra, vilket givetvis blir ett problem då Apocalypse inte tänker låta någon komma nära henne.

Säsongens andra stora storyline innefattar Beccas pojkvän Tyler (Scott Michael Foster) som alla hatar. Hank vill givetvis inte alls att hans lilla flicka ska bli vuxen och - flämt! - ha ett sexliv, men det är inte så mycket han kan göra åt det. Och Tyler är givetvis exakt som en yngre version av Hank vilket bara gör Hank mer beskyddade. Vad som är ännu värre är att Tyler är en talangfull författare, så talangfull att Charlie vill representera honom vilket leder till att Hanks och Charlies både professionella och personliga relation får en allvarlig törn.

Samtidigt pågår det eviga spelet mellan Hank och Karen, och mot slutet av säsongen ser det ut som det hela kan få en vändning, men det har varit många liknande situationer tidigare.

I ett helhetsperspektiv är detta nog den svagaste säsongen hittills av "Californication". Lite av skärpan har försvunnit och det spårar nästan ur mot slutet av säsongen. Det är lite för många knäppa sekvenser för att det ska kännas som seriens realism går förlorad. Trots det blir jag fortfarande underhållen av serien och stundtals är den fruktansvärt rolig och givetvis ruskigt snuskig. Det känns nästan som serien bara blir värre och värre när det gäller den punkten.

Jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka, men samtidigt kan jag inte låta bli att så smått känna att det kanske vore dags att börja tänka på refrängen. Hur mycket mer finns det kvar att berätta om Hank Moody egentligen?

Återigen är extramaterialet lite av en besvikelse. Visserligen är det första inslaget där seriens kostymör Peggy A. Schnitzer pratar om kläderna i serien bra och intressant och man får ett grepp om hur mycket arbete det faktiskt ligger bakom dem, med kontinuitetspärmar och allt möjligt. Resten av extramaterialet är väl sisådär.

Två bartenders blandar drinkar som de parat ihop med några av karaktärerna i serien. Sju klipp ur säsongen paras ihop med "föräldraskapstips" från Hank, ett halvt om halvt meningslöst spel går ut på att man ska para ihop karaktärer med rätt replik och slutligen ett litet montage med i princip allt som har med "Santa Monica Cop" att göra. That's it.

1. Om jag inte visste att det finns en säsong 6 och att ytterligare en säsong på på gång hade jag trott att serien var slut här. Slutscenen är minst sagt definitiv (även om den nu inte är det) och kunde mycket väl satt stopp för fler äventyr för Hank.

2. Rob Lowe gör ett kort gästspel som galningen Eddie Nero. Ett kärt återseende.

3. Precis som de tidigare säsongerna består denna av tolv avsnitt som tar ungefär fem och en halv timme att titta på.

ANDERS JAKOBSON (2013-04-20)