Stressande roadtrip med Sandy och Sandy

Sandy Patterson (Jason Bateman) är van vid att försvara sitt kvinnliga förnamn. "Det är ett unisexnamn", menar han och nämner den kända baseballspelaren Sandy Kaufax som ett exempel. Dock är det ett betydligt mer vanligt kvinnonamn, vilket en lurendrejare i Florida drar nytta av. Plötsligt finns det en Sandy Pattersson på andra sidan USA med samma social security-nummer och kreditkort kopplade till rätt konto, och den andra Sandy (Melissa McCarthy) ser till att utnyttja sin nya identitet som om det inte fanns någon morgondag.

Den verkliga Sandy drabbas av tömda konton och kriminella anklagelser innan han förstår hur allting ligger till. Han frias från alla misstankar, men blir inte helt fri för det. Han nya jobb är i fara och han måste på något sätt hitta lurendrejaren och ta med henne till Denver för att bevisa sin oskuld. Och det är förstås lättare sagt än gjort, även om han hittar henne lätt. Det är ingen speciellt lätt människa han har att göra med, som dessutom retat upp fel folk och plötsligt jagas Sandy och Sandy över halva USA av ondsinta skurkar samtidigt som den verkliga Sandy måste göra allt han kan för att få med sig den falska Sandy hem.

Favoriten Jason Bateman är lite av en expert på att spela en vanlig man som hamnar i en knepig och stressande situation. Ända sedan den fantastiska serien "Arrested Development" har han gjort liknande roller, bland de senare i "Horrible Bosses" som precis som "Identity Thief" regisserades av Seth Gordon. Med andra ord är det en perfekt roll för Bateman som han gör galant. Lika bra insats gör Melissa McCarthy som lurendrejaren. Karaktären är en sådan som knappt går att ha i möblerade rum, och det blir helt klart en lyckad kemi mellan skådespelarna.

Historien i sig är en sorts "Raka spåret till Chicago"/"Due Date"-variant som dock inte känns som en tom upprepning. Den är fartfylld och underhållande och i det stora hela en fullt godkänd komedi.

Extramaterialet är kanske inte så mycket att hänga i granen. Det finns, som brukligt när det gäller komedier numera, lite alternativa - improviserade - tagningar, ett gag reel som är över innan det ens börjat, och en bakomfilm av karaktären "åh vad roligt det är jobba med han och hon". Eller, riktigt så illa är det kanske inte, men det är en making of som mest är trevlig.

Klippet där prisjägaren - se nedan - visar upp sin van ger väl ännu mindre mervärde.

1. I USA finns det en "unrated cut" som är ungefär nio minuter längre. Den som finns med här är bioversionen.

2. Bland de övriga skådespelarna hittar man namn som Jon Favreau, Amanda Peet och John Cho, samt Robert Patrick som spelar en riktigt sliten prisjägare.

3. Minuspoäng till översättaren som uppenbarligen inte har koll på "Star Wars". Det klassiska citatet "These arn't the droids you're looking for" översätts med "Det här är inte druiderna ni letar efter"...

ANDERS JAKOBSON (2013-09-15)