Klyschig thriller utan djup

Efter en tragisk olycka där de förlorat sin dotter, åker familjen Hughs till sin semesterstuga för att ta igen sig. Till huset kommer grannfamiljen Sakowski för att hälsa dem välkomna. De bjuds in till en vänskaplig middag, vilket snart kommer visa sig ödesdigert då grannarna har lite egna planer.

Ett av de stora problemen med "In Their Skin" är dess enorma förutsägbarhet. Ja, det och så att i princip hela handlingen avslöjas på omslag och i varenda recension. Fast det är inte så farligt egentligen, eftersom man ändå räknar ut allt väldigt snabbt. Filmtiteln hjälper också.

När pappa Sakowski berättar om uteliggarfamiljen han kört bort från området, så förstår vi ju direkt att det är ju de själva som varit denna familj, och att de tagit ihjäl och tagit över identiteten av de riktiga Sakowskis. Förstås är det precis samma sak som är på väg att hända familjen Hughs. När det avslöjandet kommer i filmen, och poängteras med en tung baston, har man räknat ut det 45 minuter tidigare och det blir bara löjligt.

Ett annat problem är att man aldrig försöker få dig att tro nånting annat än att Sakowskis är en samling psykopater. Det är uppenbart från första början. Storyn tuffar på rakt fram utan överraskningar, och inga karaktärer går genom någon transformation eller gör en vändning. De mer spännande scenerna snubblar ofta på att man sitter och ropar till karaktärerna i bild att sätta lite fart. Otaliga chanser att skjuta eller slå ner någon förspills. Och så ska det förstås pratas i oändlighet. Hughs försöker förgäves tala folk till rätta, anekdoter ska berättas och skurken ska berätta om sin mästerplan.

Men det börjar bra. Mamma (Selma Blair, "Hellboy") och pappa Hughs (Joshua Close, "Diary of the Dead") är trovärdiga som ett par som älskar varandra men har mycket i bagaget. Den geniunt läskiga stämning man bygger upp försvinner dock som en avlöning när de nyanslösa grannarna dyker upp. James D’Arcy (som spelar Anthony Perkins i "Hitchcock") har visserligen pondus som pappa Sakowski, och gör så gott det går med rollen han har. Nej, "In Their Skin" faller platt, då den är byggd på klyschor och inte bara undlåter att göra nåt nytt med dem utan undlåter att ens nå standardnivån. Undvik.

Trailers för andra filmer.

1. Filmen anklagas ofta för att vara en kopia av "Funny Games", en film jag inte har sett och nu antagligen inte behöver se heller.

2. Filmens originaltitel "Replicas" är väl ännu mer spoileraktig.