Collegefilm i perfekta stämmor

Tack vare filmer som "High School Musical" och tv-serien "Glee" har det blivit inne med musikdrivna filmer igen, och det är tveksamt om "Pitch Perfect" hade gjorts om det inte var för de nämnda exemplens framgång. Här flyttas dock handlingen till collegesmiljö och blir renodlad komedi. Men i och med att det handlar om a cappella-sång vill jag lägga till ännu en milstolpe på vägen till "Pitch Perfect", och det är Ed Helms karaktär Andy Bernard i "The Office" som under de senaste åren - på gott och på ont - bidragit med att föra in a cappella i populärkulturen.

Filmen utspelar sig på Barden University och skildrar två grupper som tävlar mot varandra och andra universitet i a cappella-sång. Den ena är "rockstjärnorna" Treblemakers som bara består av killar och den andra är tjejgruppen Barden Bellas. I inledningen av filmen ser vi hur Bellas förlorar på ett minst sagt annorlunda sätt, vilket gör att de flesta av medlemmarna flyr gruppen och enbart Aubrey (Anna Camp) och Chloe (Brittany Snow) blir kvar. När ett nytt skolår börjar börjar de ragga nya medlemmar och får ihop en brokig skara.

En av dessa är filmens huvudperson Beca (Anna Kendrick). Hon vill egentligen inte gå på college, men är dittvingad av sin far. Beca lever för att få skapa musik och all tid går åt att mixa ihop mash-ups. Att gå med i en a cappella-grupp finns inte på kartan, men så blir det. Barden Bellas har väldigt mycket tradition i sig men står samtidigt stilla, och Becas önskan om att förändra och modernisera gruppen accepteras inte av den väldigt strikta Aubrey som vill ha det som det alltid varit.

"Pitch Perfect" visar sig vara en betydligt roligare film än jag hade trott, inte minst tack vare ett välutvecklat och tydligt karaktärsstall. Det är kanske lite överdrivet mallat, så som det brukar vara i collegefilmer, men det är ett koncept som fungerar. Det gör även de musikaliska inslagen, där det blir både bra och roligt under både övningar och tävlingsbataljer. Att det här med att tävla i a cappella-sång faktiskt finns på riktigt är svårt att förstå, men filmen förlöjligar det inte.

Även om jag tycker att filmens utveckling känns aningens för enkelt att förutse är det gott om oväntade och småskruvade avbrott på vägen fram till mål, som gör att det blir underhållande trots att det slutar som man tror det ska sluta.

Det mesta av extramaterialet är bortklippt, förlängt eller alternativt material. Och det är mycket. Det är det moderna sättet att göra komedifilmer - mata på med alternativa repliker och välj det som blir bäst. Här finns till exempel ett litet block med "olämpliga" repliker som i fall de hade varit med hade givit filmen en lite råare och snuskigare ton. På sätt och vis känns det bra att det tonades ned då det börjar bli lite för tjatigt i längden.

I övrigt är det bara kortare grejer som inte ger speciellt mycket. Det finns en påtaglig avsaknad av en bakomfilm, och vad jag förstått är det till de båda kommentarspåren man får vända sig om man vill veta mer om arbetet kring filmen.

En musikvideo finns med där "vanliga" människor bidragit med sina röster. En kul grej.

1. Filmen är baserad på en bok, vilket förvånar mig, precis som andra väldigt musikdominerade filmer som också är baserade på böcker (till exempel "Nick & Norah’s Infinite Playlist"). Dock är boken i fråga - "Pitch Perfect: The Quest for Collegiate A Cappella Glory" - en reportagebok om collegetävlingar i a cappella-sång.

2. En hel del svenska låtar figurerar i filmen. Agnes "Release me" figurerar i en av Becas mash-ups, en grupp sjunger Europes "The Final Countdown" och Barden Bellas paradnummer (eller inte) är Ace of Bases "The Sign".

3. En uppföljare - "Pitch Perfect 2" - är schemalagd till 2015.

ANDERS JAKOBSON (2013-06-24)