Jobbig, men bra final

Sista säsongen av "The Big C" handlar om Cathys död. Säsongen har bara fyra avsnitt men de är nu lite under en timme, det vill säga dubbelt så långa som de varit tidigare. De utspelar sig under cirka åtta månader och vi får som sagt se Cathys död. Nu avslöjar jag visserligen att hon dör men det är inte direkt någon jättespoiler för så fort man börjar se säsongen så står det ganska snabbt klart att hon kommer att dö. Antingen det, eller så kommer serien att sluta på ett ytterst otillfredsställande och icketrovärdigt sätt. Men det gör den inte, den slutar med att Cathy dör och man får till en riktigt bra avslutning på serien.

När jag recenserade första säsongen så uttryckte jag oro för att man skulle låta serien hålla på för länge och på så vis komma ifrån Cathys sjukdom. Att serien då skulle handla om något annat och det gjorde man lite i säsong tre så med det i åtanke är jag glad att de insåg att det var dags att avsluta och att de gjorde det på ett bra sätt. Sen om det var TV-bolaget eller skaparna av serien som bestämde att det skulle vara slut har jag ingen aning om.

Men ack vad jobbig säsongen var. Man lider otroligt med Cathy och hennes familj när de tar sig an hennes kommande död. Först hemma och sen, enligt Cathys önskan, på ett Hospis. Och som sagt vet man rätt tidigt att detta är slutet. Cathy är döende och detta är hennes sista tid. I de tidigare säsongerna har det varit en hel del humor och så även här men nu finns det även ett mörker över det hela. Det ligger där som en våt filt och det blir faktiskt riktigt jobbigt emellanåt.

Men serien som helhet är kanon, slutet perfekt och även om säsong tre dippar lite är det en serie som jag varmt rekommenderar, även om den går från skratt till gråt under de fyra säsonger den visades.

1. Totalt 40 avsnitt blev det.

2. Serien visades mellan 16 augusti 2010 och 20 maj 2013.

3. Denna säsong heter egentligen "The Big C: Hereafter" och gjordes för att få ett slut på serien.