Spioneri det ljuva 80-talet

"The Americans" utspelar sig 1981 och handlar om två ryska spioner som lever under täckmantel i USA. De har under många år levt som Phillip och Elizabeth Jennings. De är gifta och har två barn i yngre tonåren. Barnen vet inget utan de är lika förda bakom ljuset som alla andra. Phillip och Elizabeth har ett gäng personer som de omvänt under sin tid i USA och de hjälper dem spionera på amerikanska intressen. En dag flyttar en FBI-agent in i grannhuset och det ska visa sig att det är han som är ansvarig för att fånga in just Phillip och Elizabeth. Han vet dock inte att det är hans grannar han jagar.

Serien är dock mer än bara en spionthriller. Phillip och Elizabeth kämpar även med sitt fejkäktenskap. För även om de inte kände varandra när de kom till USA och definitivt inte var förälskade börjar de så sakta få känslor för varandra. De har trots allt två barn ihop. Men samtidigt har de förhållande med andra personer som kan hjälpa dem i sin kamp. Naturligtvis utan att ha en aning om vad de gör - eller i alla fall i vilken utsträckning. Phillip och Elizabeth är nämligen experter på att ändra sitt utseende (och då på ett trovärdigt sätt, inte som i "Mission Impossible"). Här är det mer en fråga om ny frisyr (peruk), glasögon och mustasch eller skägg.

Serien utspelar sig som sagt 1981 och det känns som en riktig befrielse för en gångs skull. Det finns inga mobiltelefoner, det finns inga högteknologiska manicker som de kan använda. Eller jo, det gör det men det är vad som sågs som högteknologiska manicker 1981. Det handlar om avlyssningsutrustning gömda i klockor och pennor och sen stora bandspelare i bakluckorna på bilar. Känns väldigt utdaterat i dag, men samtidigt gillar jag det. På något underligt sätt känns det fräscht.

Keri Russell och Matthew Rhys är perfekta som Elizabeth och Phillip och även Noah Emmerich är riktigt bra som FBI-agenten Stan Beeman som flyttar in med sin familj i grannhuset. Ska man hitta någon brist i serien är det väl att den kanske är lite för förutsägbar. Det är väl ingen som tror att Phillip och Elizabeth kommer åka fast under säsongen för då vore det ju över. Det går ju liksom inte att de åker fast och snackar sig ur detta. Åker de fast så är det över och det händer inte den här säsongen.

Vi får en hel del extramaterial. Mycket om just spioner och hur det fungerade i verkligheten och hur man bygger serien på det. En av de inblandade har tidigare varit just FBI-agent och jobbat ungefär som vi ser i serien. Vi får även borttagna scener och kommentarspår till vissa avsnitt. Riktigt intressant faktiskt.

1. Säsong 2 rullar nu i USA.

2. Enligt manusförfattaren måste FBI godkänna alla manus…

3. Serien skapades efter att man 2010 avslöjat ryska agenter som infiltrerat det amerikanska samhället, ungefär som i serien.