En vändpunkt i Marvels filmuniversum

Fram till nu har det känts lite som om Iron Man varit hjärtat i både "Marvel Cinematic Universe" och i The Avengers, men nu är det frågan om det i själva verket inte är Captain America (Chris Evans) som är det. I alla fall inom The Avengers - han var ju "the first Avenger", som den första filmen proklamerade och av samtliga filmer i den här serien är det de med Captain America som ligger närmast både "The Avengers" och S.H.I.E.L.D.

Filmen utspelar sig givetvis efter händelserna i "The Avengers" och Captain America har blivit den supersoldat han skapades för att bli. Han samarbetar med Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson) och har utvecklat en avslappnad relation till henne. Men inombords kämpar han fortfarande med att acklimatisera sig i en värld som är 70 år framåt från den tid han levde i. Det är inte så mycket de tekniska framgångarna som förbryllar honom utan mentaliteten. S.H.I.E.L.D. har med Nick Fury (Samuel L. Jackson) och högste hönset Alexander Pierce (Robert Redford) i spetsen tagit fram ett nytt försvar för att aldrig mer bli överraskade igen. "Project Insight" ska förutse hot innan de blir verklighet och åtgärda dem. Captain America är tveksam till detta.

När Nick Fury inte kan accessa sina datafiler börjar han ana oro, och snart utsätts han för en mycket farlig attack där den mytomspunna The Winter Soldier (Sebastian Stan) är inblandad. Han meddelar Captain America att S.H.I.E.L.D. blivit infiltrerade och snart blir även Captain America jagad. Tillsammans med Black Widow och före detta fallskärmsjägaren Sam Wilson (Anthony Mackie) försöker de lista ut vad som hänt och stoppa både det som kommer att hända och den farliga The Winter Soldier, vars verkliga identitet har en koppling till Captain Americas förflutna.

Filmen är beskriven som en politisk thriller förklädd till superhjältefilm och det stämmer bra. Dubbelspelspolitiken man känner igen från 70-talsfilmer är på plats samtidigt som det är gott om superhjälteaction i full fart. Brödraparet Anthony och Joe Russo som tagit över registafettpinnen från Joe Johnston har gått in för att ha så lite specialeffekter som möjligt - vilket i och för sig inte säger så mycket då det är väldigt gott om dem i alla fall - och kanske är "Captain America: The Winter Soldier" lite mer "realistisk" än andra filmer i universumet.

Vad som är solklart är att filmens historia skapar enorma konsekvenser för helhetshistorien i Marvels universum. Väldigt mycket kastas omkull och förändras och jag blir faktiskt lite lätt chockad. Om jag inte visste att alla filmer i detta universum är uttänkta och planerade hade jag blivit riktigt orolig.

"Captain America: The Winter Soldier" är bra. Förhandssnacket pratade om att detta skulle vara den bästa filmen hittills och det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Filmen utvecklar karaktären Captain America som i actionsekvens efter actionsekvens får visa vad han går för, och mellan dem använda sin hjärna och sin moral. Jag gillar även att filmen knyter an mycket till "Captain America: The First Avenger" samtidigt som den är en viktig pusselbit i helheten som faktiskt förändrar alltihop betydligt mer än vad någon av de andra filmerna gjort.

3D-VERSION

Jag upplever inte riktigt att precis alla filmer gynnas av att göras i 3D. Effekten kommer mest till sin rätt i visuellt episka filmer, och "Captain America: The Winter Soldier" är tajtare och mer intim. Visserligen bidrar 3D:n till att det blir en påtaglig närvarokänsla i fajtscenerna, och det finns ju även en och annan episk bildruta i filmen, speciellt under historiens klimax, men i det stora hela blir det ingen märkbar skjuts i helhetsupplevelsen av 3D:n.

För första gången på ganska länge finns det inte med nån "Marvel One Shot"-kortfilm bland extramaterialet. Det är lite trist och det gör dessutom att extramaterialet känns lite fattigt. Visst - man kan fördjupa sig i ett kommentarspår, men det övriga är rätt snabbt avklarat.

Tre featuretter finns med. Den första fokuserar på stunt- och actionscener i filmen, den andra presenterar Anthony Mackie under lite lättsammare förhållanden och den sista visar upp Steve Rogers anteckningsbok. I filmen finns en scen där han får ett skivtips av Mackies karaktär som han plitar ned i sin lista över grejer från de 70 senaste åren han bör kolla upp. Man får snabbt se listan och kan notera att bland annat "Star Wars/Trek" och "Nirvana (band)" finns med där, men så är det inte över allt i världen. Filmskaparna valde nämligen att presentera olika listor i olika länder där de "lokalanpassats". En kul idé. Sverige blev dock inte representerade så det är så vitt jag kan se den amerikanska listan vi får.

En handfull borttagna scener och en samling bloopers rundar av det hela.

1. Som alltid finns det både en mid- och en post-creditsscen. Den första ger en liten teaser inför "The Avengers: Age of Ultron" med en första titt på tre nya karaktärer, och den andra rundar av denna film på ett sätt som kan påverka i första hand den tredje "Captain America"-filmen, men kanske även nästa "The Avengers".

2. Utöver Black Widow är det ingen annan ur The Avengers som medverkar i bild. Iron Man och Bruce Banner nämns i dialoger, och Black Widow har ett pilformat halssmycke på sig som är en referens till Hawkeye.

3. När filmen hade svensk biopremiär hette den av någon oklar anledning "Captain America: Return of the First Avenger", vilket är filmens tagline. Till hemmasläppet har originaltiteln kommit tillbaka. Det är hur som helst en lite lätt märklig titel eftersom "The Winter Soldier" är en annan karaktär. Det är som om en film skulle heta "Bamse: Skalman".

ANDERS JAKOBSON (2014-08-18)