En biografi som har det mesta

I en liten republik i södra Ryssland växer Kolyma (Arnas Fedaravicius) och hans bror Gagarin (Vilius Tumalavicius) upp med det sibiriska sättet att leva. Med detta menas att inga droger är tillåtna, alla i uniformer är skurkar och inga pengar får vara inomhus. Tidigt får de varsin kniv som de får lära sig att slås med av sin farfar Kuzya (John Malkovich) som är ledaren över samhället. En dag när bröderna tillsammans med två kompisar ska plundra en last som ska till de med uniform blir Gagarin anhållen. De går från att vara två unga pojkar till att bli två unga män på skilda håll. När Gagarin sedan återvänder upptäcker Kolyma snart att de inte längre delar samma värderingar i livet.

"Siberian Education" är en berättelse om två livsöden som till en början är vänskapliga, men med åren blir fientliga. Tidigt får vi se Kolyma bära uniform och vara väldigt bra på sitt jobb. Samtidigt får vi se honom när han var yngre och fick lära sig värderingarna hos sitt folk, så som att människor i uniform är ett folk man inte kan lita på. Ganska snabbt formar man en uppfattning om att Kolyma på något sätt lämnat sin familj och att det är det som hela filmen handlar om. Detta blir extra tydligt under en scen där farfar Kuzya berättar en historia om en varg som lämnar sin familj för att vara med människorna. Det är först i slutet man sedan inser att det inte alls är det filmen handlar om. Det blir en liten, men ganska intressant twist på det hela.

Trots att detta är en biografi som handlar om ett litet samhälle som skulle kunna liknas med maffian, är det förvånansvärt lite våld som försiggår. Visst blir det slagsmål och hemska saker händer, men fokus ligger mestadels på dramat. Vi följer Kolyma som försöker hitta sin väg i detta samhälle samtidigt som han ser upp till sin farfar och inte vill göra något som sätter sig emot honom. Det är relationen mellan honom och Gagarin som är det viktigaste. Tack vare detta får filmen ett större djup och blir betydligt mer intressant. Det här är en historia som lätt hade kunnat flyta iväg till bara en massa våld, men filmskaparna visar en enorm respekt för det faktum att detta faktiskt är en biografi. Resultatet blir en film som har det mesta; en djup familjerelation, starka karaktärer, en kärlekshistoria, sökandet efter hämnd och starka vänskapsband.

"Siberian Education" är absolut sevärd. Normalt sätt är våldsfilmer inte riktigt min typ av film, men trots det uppskattade jag verkligen den här. Med andra ord är detta en film som kan uppskattas av en större publik än vad den här typen av film normalt har.

Finns inget.

1. Handlingen i filmen utspelar sig i Ryssland, men filmen är italiensk. Trots detta pratar de engelska i filmen.

2. Peter Stormare spelar återigen rysk, denna gång som den tuffa tatueraren Ink.