Legendarisk kvartett i gubbkomedi

Fyra legendariska manliga skådespelare - Michael Douglas (född 1944), Robert De Niro (född 1943), Morgan Freeman (född 1937) och Kevin Kline (född 1947) - sammanstrålar i en komedi där de varit tajta kompisar ända sedan barndomen men som vuxit upp och blivit gamla gubbar med olika typer av problem. När Billy (Douglas) berättar att han äntligen ska gifta sig - med en 32-årig kvinna - ser Sam (Kline) och Archie (Freeman) en möjlighet att tillfälligt lämna sina trista liv för att fyra av en svensexa i Las Vegas.

Sam har flyttat med sin fru till Florida och känner hur han försvinner till ingenting bland alla halvdöda pensionärer och Archie bor efter en mildare stroke hemma hos sin son (Michael Ealy) och hans familj under ständig bevakning och utan rättigheter att göra något roligt alls. Deras första uppdrag blir dock att övertala den fjärde medlemmen i det gamla gänget, Paddy (De Niro), att följa med, vilket är svårt men inte omöjligt. Paddy är deprimerad efter att hans fru, ungdomskärleken Sophia, gått bort och är dessutom mycket besviken på Billy som inte kom på begravningen. För Sam och Archie blir lösningen att ljuga om den verkliga anledningen till Las Vegas-resan, men sanningen kommer förstås snabbt fram.

Helgen i Las Vegas blir vild. Archie unnar sig både spel och sprit och Sam har fått ett frikort av sin fru enligt principen "what happens in Vegas, stays in Vegas". Till och med Paddy vaknar till liv tack vare en charmant sångerska (Mary Steenburgen) som tidigt kommer in i gänget, men som samtidigt ruckar lite på balansen i gruppen.

Temat med gubbar som åker till Las Vegas för att känna sig lite unga på nytt är ju som gjort för att det ska bli gubbigt, och det är klart det blir gubbigt även i "Last Vegas"! Det verkar nästan oundvikligt. Kvartetten blir bikinitävlingsdomare, spanar på diverse lättklädda damer vid poolen och så vidare. Men det blir inte så gubbslemmigt med låga trösklar som det kunde ha blivit, och det ser jag som positivt.

Det blir en ganska rolig komedi. Det är ingen tvekan om att skådespelarna har bra kemi och verkar trivas med varandras sällskap, men samtidigt önskar jag att det hade varit i ett annat sammanhang. Lyxliv i Las Vegas känns numera som ett ganska uttjatat tema och "Last Vegas" kommer inte direkt med något nytt. Men i det stora hela är det en trevlig film.

En handfull korta featuretter bidrar inte med speciellt mycket mervärde. Bilder återanvänds och vi får veta grunden till plotten ett par gånger, eller poängen med specifika scener, vilket man förstås redan vet när man har sett filmen. Sen är det lite om hur dessa "legender" upplever hur det var att jobba tillsammans och lite annat smått och gott. Kanske en kvart sammanlagt och inte värt att se fler gånger.

Dessutom finns det kommentarspår med regissören och manusförfattaren.

1. Regissören är Jon Turtletaub som tidigare gjort bland annat "National Treasure", "National Treasure 2: Hemligheternas bok" och "Trollkarlens lärling".

2. Manuset är skrivet av Dan Fogelman som mest rört sig i animerade världar och skrivit bland annat "Bilar", "Bolt" och "Trassel". Hans senaste manus innan "Last Vegas" var "The Guilt Trip".