En uppföljare som slår föregångaren totalt

Jag ska inte säga att jag gjorde bakåtvolter av glädje när det meddelades att "Anchorman 2" skulle göras. Jag hör till den lilla - antar jag - skara som inte gillar "Anchorman - The legend of Ron Burgundy" alls, och då har jag säkert sett den fem gånger med samma förhoppning om att tycka att den är så kul som alla andra tycker att den är vid varje tittning. Men nej, jag tycker den inte är speciellt rolig.

Med andra ord hade jag lågt ställda förväntningar på uppföljaren som kom nästan tio år efter sin föregångare. Men märkligt nog gillar jag den och dessutom väldigt mycket. I min åsikt är "Anchorman 2 - The Legend Continues" en uppföljare som slår sin föregångare på fingrarna totalt. Framför allt har filmen en mycket bättre story som i grund och botten faktiskt handlar om något allvarligt - en ganska tydlig åsikt som bäddats in i en mängd skämt av varierande slag.

I första filmen var storyn hur en kvinna nästlade sig in i den mansdominerade nyhetsvärden, och hon lyckades ju och när den här filmen börjar är Ron Burgundy (Will Ferrell) och Veronica Corningstone (Christina Applegate) ett tajt par - både professionellt som nyhetsankarteam i New York och privat som gifta med sonen Walter. När kanalens tunga kvällsankare Mack Tannen (Harrison Ford) ska kliva av sin post tror de att de ska få den tillsammans, men Tannen ger jobbet till Veronica och sparkar Ron som han tycker är den sämsta journalisten någonsin. Ron ställer då ett ultimatum till sin fru: hon måste välja mellan jobbet och honom. Hon väljer jobbet.

Efter en tid med ströjobb blir den nu tämligen nedgångna Ron uppsökt av Freddie Shapp (Dylan Baker) från nystartade nyhetskanalen GNN som vill ha Ron som ankare till deras satsning på nyhetsrapportering dygnet runt. Trots att Ron tycker att idén är det dummaste han hört tar han jobbet och lokaliserar sitt gamla team igen - Champ Kind (David Koechner), Brian Fantana (Paul Rudd) och Brick Tamland (Steve Carell). Men de hamnar direkt i underläge för kanalen har redan sitt givna ansikte utåt i den snygga och dryga Jack Lime (James Marsden) och Rons team har fått nattskiftet. Fast genom att ändra på reglerna för vad som är nyheter eller inte lyckas Ron bli populär igen och blir så där berusad av sin egen popularitet som bara han kan bli.

Andemeningen med vad som är nyheter eller inte är den där allvarliga botten som jag tycker ger en tänkvärd tyngd till filmen, trots att det uppenbart är en komedi vars huvudsakliga uppgift är att man ska skratta. Och det gör man. Speciellt skrattar jag åt Steve Carells fullständigt idiotiska karaktär som här hittar sin kvinnliga motsvarighet i Chani Lastnamé (Kristen Wiig) vilket är både gulligt och roligt.

Även om jag inte kan kalla mig ett fan av den första filmen gillar jag de passningar som görs till originalet, varianter på scener och så vidare. Karaktärerna är väletablerade sedan tidigare och det känns som Ferrell och hans manuskollega Adam McKay har hittat helt rätt så det blir en fortsättning som för historien framåt och inte en trött upprepning av något man redan sett.

Jag är positivt överraskad, så till den grad att jag är redo att ge originalet ett ny chans, men risken är att jag hellre ser om tvåan igen.

Fullmatat som alltid när det gäller den här typen av komedier, till och med så att en hel bonusdisk krävdes för att få plats med allt. Men det är en hel del även på första skivan. Filmen går att se med ett kommentarspår, vilket jag inte gjort till denna recension men det är med de fyra huvudskådespelarna samt regissören Adam Mckay och producenten Judd Apatow, så det lär inte vara tråkigt att lyssna på det.

En kortare bakomfilm ger en liten bild av inspelningen, samt vad som inspirerade till att göra en uppföljare och de teman som tas upp. En kul dryg kvart. I övrigt består nästan allt av det övriga extramaterialet på denna skiva av bloopers och improvisationer. För en gångs skull skrattar jag flera gånger åt bloopersklippen och bland alla otaliga improvisationer, som delvis finns i blandade block och delvis i ett par separata klipp, finns det en del att skratta åt också.

Avslutningen på denna skiva är en bordläsning där skådespelarna läser manuset högt för första gången. Det är nio olika scener vi får ta del av och det är alldeles lagom. Här kan man även notera lite skillnader från den slutgiltiga filmen, vilket inte är så konstigt med alla improvisationer.

På skiva två finns ytterligare fyra bakomfilmer som var och en fokuserar på fyra olika scener i filmer. Intressant nog är två av dem scener som inte finns med i filmen - ett musikalnummer, baserat på en idé om att göra "Anchorman 2" som en uppsättning på Broadway först, och en actionsekvens som innefattar en haj. Tyvärr finns dessa scener inte att se i sin helhet någonstans i utgåvan, inte ens i det efterföljande blocket med borttagna scener, vilket är lite trist.

När man sedan kommer fram till de utökade och alternativa scenerna förstår man varför det krävts en extra skiva. Det tar 90 minuter (!) att ta sig igenom dessa, vilket betyder att man i princip får en helt alternativ version av filmen att beta av om man orkar.

Några förvisualiseringar, det vill säga dataanimerade storyboards, till tre av filmens actionscener - bland annat ovan nämnda hajsekvens, finns att se, vilket tillsammans med några auditionsvideos hör till det man garanterat inte kommer att se om. Värt att notera är att auditionvideorna innehåller klipp från originalfilmen då det är skådespelare som dyker upp i denna film som testade även för föregångaren.

Innan allting avslutas med trailers kan man se och höra Jack Black sjunga en låt om sin karaktär i den första filmen som inte fick vara med i "Anchorman 2" och Black sjunger låten precis som bara han kan.

1. Filmen innehåller en scen som är en sorts "större och värre"-variant av en ikonisk scen från första filmen, och här sätts det något sorts rekord i antalet cameos av andra skådespelare och kändisar i en och samma scen. Mycket kul!

2. Blir det en tredje film? Adam Mckay har sagt i en intervju att det inte finns några planer på det...

3. ...men några månader senare sa han att det mycket väl kunde bli en till. Klart är i alla fall att det inte finns några konkreta planer på det i dagsläget.

ANDERS JAKOBSON (2014-05-09)