Ett besök i nördarnas paradis

Comic-Con är från början en serietidningsmässa som startades på 70-talet och första året besöktes den av runt 500 personer, 500 personer som brann för serietidningar. Nu är det inte bara serietidningar som finns där, faktum är att serietidningarna fått stå åt sidan för TV-serier, filmer, spel, dockor och annat som har med dagens populärkultur att göra. Mässan besöks numera också av runt 140 000 nördar (i positiv bemärkelse) varje år.

I dokumentären får vi följa några som besöker 2010 års mässa. Vi får följa två serieillustratörer som är där för att visa upp vad de kan… med blandat resultat. Vi får följa ett par där killen friar till sin flickvän under Kevin Smiths föredrag, vi får följa serietidningsförsäljaren som bland annat har en tidning han vill ha 500 000 dollar för och vi får följa ett gäng som visar upp sina dräkter och kostymer i hopp om att det ska leda till jobb. Sen får vi naturligtvis höra från en massa kändisar som delar med sig av sina minnen och erfarenheter från mässan.

Jag skulle själv väldigt gärna vilja besöka Comic-Con. Inte så mycket för serietidningarnas skulle men för att se alla imponerande byggen som finns där för att promota kommande säsonger av TV-serier, filmer och andra specialsaker som bara finns på just Comic-Con och för att uppleva själva atmosfären. Tyvärr är det ju rätt dyrt att åka ända till USA för de fyra dagar som Comic-Con är men jag erkänner villigt att det är en liten dröm nörden inom mig har.

Men då kan ju en dokumentär som denna vara ett rätt bra substitut, eller? Tyvärr handlar den lite för mycket om de personer vi följer och för lite om själva mässan. Visserligen är det kul att följa dem på deras väg mot lycka eller olycka, men jag hade gärna stannat till vid de olika montrarna och utställarna som finns där och kollat mer. Nu blir den delen mest som omslagspapperet till andra historierna vilket känns lite synd. Men trots det är dokumentären väl värd att se.

1. Det är lite svårt att förstå hur stort Comic-Con är. Många vittnar om att man bara står och gapar första gången man är där och jag tror det stämmer rätt bra.

2. Jag satt och funderade på om man skulle klä ut sig om man besökte Comic-Con som så många gör och i så fall till vad, men jag kom fram till att jag nog struntar i det.

3. Stan Lee skymtar förbi några gånger och han verkar hur skön som helst!