Svagt och ointressant brödradrama

70-talets New York. Chris kommer ut ur fängelset efter tio år för mord. Han hämtas av sin mor och sin bror Frank, som nu är polis. De har en slags hatkärlek till varandra, och bråkar jämt men det finns ändå en djup brödrakärlek i botten. Till en början försöker Chris hålla sig på den lagliga sidan, och han försöker lappa ihop det med sina barns mor, men det tar förstås inte lång tid innan småbrotten eskalerar.

Ja, ni kan ju mer eller mindre räkna ut resten själva. Det är inte så att det är superklyschigt, det är bara inte särskilt originellt. Clive Owen ("Children Of Men") spelar Chris, som är en karaktär vars djup vi aldrig får förstå. Han gör bara de saker han gör, och man får ingen känsla för hans inre liv. Än värre är det med Frank, spelad av Billy Crudup ("Almost Famous"), som går genom hela filmen med någon slags flummig min som man aldrig vet vad den betyder.

"Blood Ties" är en remake av den franska filmen "Rivalerna" från 2008, och det är faktiskt originalets huvudrollsinnehavare Guillaume Canet som regisserat här. Vi ser också Mila Kunis ("Black Swan") och Zoe Saldana ("Guardians of the Galaxy") i bra biroller, tillsammans med trovärdiga James Caan ("Gudfadern") och Lili Taylor ("Public Enemies") som far och syster.

Visst händer det saker som kanske inte är helt förutsägbara, och slutet blir inte den stand-off mellan bröder som man förväntar sig, men det är svårt att riktigt förstå karaktärerna och vad som föranleder det djupa brödraskapet mellan två så olika personer. Det bättrar sig i filmens andra hälft, men det räcker inte. Det är för svagt och ointressant.

Trailers för andra filmer.

1. Filmen öppnar med att Ace Frehleys "New York Groove" spelas på en grammofon. Problemet är att scenen utspelar sig 1974 och att skivan släpptes 1978.

2. Mark Wahlberg skulle först spela huvudrollen men drog sig ur på grund av tidsbrist.