En underbar sommartradition

Lika säkers som att vi åtminstone får lite sol varje sommar är det att det någonstans spelas Gyllene Tiders låtar varje sommar. Och ibland får bandet själva för sig att återförenas och dra ut på sommarturné. De har gjort det flera gånger tidigare och 2013 var det dags igen och nu är det dags för DVD-släppet från just 2013-års turné. Konserten vi bjuds på är inspelad i Skövde och under lite drygt 90 minuter bjuds vi på allt från 80-talsmusik till nyinspelat och blandningen är just det som gör Gyllene Tider så speciella. Varje gång de återförenas så spelar de också in nytt material. De ställer sig inte bara på scen och spelar samma låter om och om igen. De blandar och ger mellan nytt och gammalt.

När man som Gyllene Tider blivit något av själva definitionen av svensk sommar är det mycket nostalgi som gör att det fungerar. Alla vill höra de låtar man gått och nynnat på med jämna mellanrum sedan mitten av 80-talet (oavsett om man varit mitt inne i en hårdrocksperiod) och en konsert med bara nya låtar skulle förmodligen inte tas emot med samma värme som vi ser nu och detta trots att de nya låtarna låter väldigt mycket Gyllene Tider. Men en blandning, som vi får här, gör underverk och personligen skulle jag gärna se att de åkte ut på en sommarturné varje år.

Förutom konserten bjuds vi på en dokumentär om själva turnén. Dokumentären som är drygt en timme lång har tidigare visats på TV men det känns skönt att få med den även här. Turnén gås igenom och vi får höra från medlemmarna och se bilder från de ställen de besöker. En titt bakom kulisserna om vad som hände medan de var ute på vägarna. Kul att se.

Som grädden på moset har man även lagt med tre musikvideos. För er som är lite yngre är det något som alltid skapades till låtar förr i tiden (idag är det mer ovanligt) och som visades på TV-kanalen MTV (där det nu mest är såpoperor). De tre videorna är "Man blir yr", "Det blir aldrig som man tänkt sig" och "Allt jag lärt mej om livet (har jag lärt mej av Vera)".

Sammantaget blir allt detta en riktigt bra återblick på sommaren 2013 och det är inte utan att jag längtar tillbaka… och hoppas på en ny sommar med Gyllene Tider inom en snar framtid.

1. Gyllene Tider var aktiva mellan 1977 och 1985.

2. Tidigare återföreningar skedde 1995, 2004, 2010 och 2013.