Carries säsong fram till det oväntade slutet

Säsong tre tar vid där den förra slutade. CIA är bombat och över 200 miste livet. Brody är huvudmisstänkt, men försvunnen. Samtidigt ifrågasätts Carrie och hennes agerande vid bombningen. Var hon verkligen medvetslös i 14 timmar? Vi som tittar vet att hon inte var det, men det är hennes coverstory. Det ska dock visa sig att hon är utsedd till syndabocken och till och med Saul verkar ha tagit sin hand från henne. Men som vanligt i den här serien är inte allt vad det verkar och det hela utvecklas på ett sätt som man inte riktigt hade förutsett.

Något som jag reagerade på var att Brody inte dyker upp (mer än lite här och där) förrän åtta-nio avsnitt in i säsongen. Därefter är han dock med desto mer men det kändes lite underligt tills man förstår lite varför. Då faller bitarna på plats. Som vanligt är det mycket övervakning, utpressning, coverups, internationella konflikter och intern rivalitet som utspelar sig under säsongens 12 avsnitt.

Vi återser Clarie Danes som Carrie Mathison, Damian Lewis som Nicholas Brody och Mandy Patinkin som Saul Berenson. Vi får även se Morena Baccarin som Jessica Brody och Morgan Saylor som Dana Brody även om de är med lite mindre än tidigare sett till hela säsongen. En ny karaktär är Peter Quinn som spelar av Rupert Friend som är kollega med Carrie. Han har en stor roll och min gissning är att vi kommer se mer av honom i kommande säsong(er).

Jag gillar säsongen. Den håller en på tårna hela tiden och just som man inte tror handlingen kan svänga mer gör den just det. Allt man trott på gäller plötsligt inte längre och man får tänka om. Sen har man dessutom lyckats få till ett slut som åtminstone inte jag såg komma. Jag gillar det dock även om jag förmodligen såg riktigt förvånad ut när jag insåg vad som hände. Alltså, ytterligare en kanonsäsong och det är bara att hoppas på att det fortsätter så här i kommande säsonger också!

Två dokumentärer får vi. Den ena handlar om hur man byggde upp The Tower of David där delar av handlingen utspelar sig. The Tower of David är ett höghus som började byggas men som när byggherren dog lades på is och där det i dag bor en massa hemlösa som bara flyttat in. Detta hus har man återskapat och vi får här se hur. Den andra handlar om sista inspelningsdagen för säsongen och jag tänker inte gå närmare in på den här då det skulle spoila handlingen men den ger en del svar och det gillar jag. Sen får vi även lite borttagna scener.

1. Avsnitten har olika långa längd. Som kortast var det runt 45 minuter och som längst runt 55.

2. Säsong fyra börjar visas i USA i oktober 2014. SVT visar avsnitten dagen efter USA.

3. Carrie är sådär härligt galen även i den här säsongen. Förmodligen superjobbig att umgås med, men riktigt underhållande att titta på.