En snygg film som behövs

Baserad på en verklig historia berättar "The Railway Man" historien om Eric Lomax (Colin Firth, Jeremy Irvine) och hans öde både under och efter andra världskriget. När den inåtvända, före detta soldaten träffar Patti (Nicole Kidman) får han för första gången sedan andra världskrigets början en ljusglimt i sitt liv. Detta är dock inte tillräckligt för att hans demoner ska lämna honom. Med hjälp av Patti och bästa vännen Finlay (Stellan Skarsgård) tvingas Eric dock att ta tag i det förflutna för att en gång för alla kunna leva resten av sitt liv i fred.

"The Railway Man" hoppar flitigt mellan tillbakablickar och det som händer i nuet. Det är dock en perfekt balans mellan dessa två tidsepisoder och vi får precis så mycket information i varje episod för att förstå vad som händer här näst. Detta gör att det alltid finns en spänning i bakgrunden och det blir aldrig långtråkigt.

En av sakerna jag dock har lite svårt för är hur mycket som hänger på bikaraktärerna. Det är i första halvan av filmen hela tiden de som får agera för att det ska hända något. Eric blir ganska passiv i sin roll och det är först när Finlay och Patti gjort sitt yttersta som han faktiskt blir mer aktiv. I tillbakablickarna är Eric desto mer aktiv, vilket gör att det väger upp hans passivitet i nuet och faktiskt fungerar. Dock hade jag gärna sett honom göra mer väsen ifrån sig även i nuet. Exempelvis så säger han till Patti att han vet att hon träffat Finlay bakom hans rygg, något som jag gärna sett honom göra.

En annan sak som blir ett mindre problem i filmen är att de i början nästan snabbspolar genom berättelsen. Eric träffar Patti och de gifter sig. Direkt efter det börjar Erics demoner göra sig tillkänna och Patti vet inte vad som händer. Trots det stannar hon kvar och kämpar för honom. Om vi får sett hur djup och betydelsefull deras relation var hade jag utan tvekan förstått Patti. Nu ser vi bara en ung kvinna som snabbt gifter sig med en man som inte visar sig vara den hon trodde. Jag förstår inte varför hon inte ger sig av, varför hon älskar denna man som det visar sig att hon inte alls kände. Detta hade kunnat lösas genom att bara lägga till ett par extra scener i filmen.

Överlag är dock "The Railway Man" en bra och tankeväckande berättelse. Den ställer stora frågor så som om det kommer bli bättre om man utkräver hämnd eller om det är förlåtelse som till slut inger försoning. Ämnet är högst aktuellt i dag och det känns lätt att förlåta små företeelser efter att ha sett den här filmen. Som Jeremy Irvine säger i extramaterialet är detta ingen film som gjort i kommersiellt syfte, detta är en film som blivit gjord för den behövts vilket också märks i skapandet. Kort och gott är detta utan tvekan en film att ha i filmsamlingen.

Det enda extramaterialet är en 68 minuter lång video med olika intervjuer. De som arbetat framför och bakom kameran får en efter en sitta och berätta om sin upplevelse och sina tankar kring filmen. Detta är intressant att lyssna på när den första personen pratar, men när sedan andra personen säger i princip samma sak tappas suget lite. Denna video hade kunnat gjorts på flera olika sätt som gjort den mer intressant, som den är nu blir den dock lite av ett sömnpiller.

1. Filmen baseras på en biografi med samma namn skriven av den riktiga Eric Lomax.

2. Bron som Eric står på i slutet av filmen är bron över floden Kwai.

3. Rollen som Patti gick först till Rachel Weisz, men hon blev tvungen att hoppa av projektet. Nicole Kidman blev då tillfrågad att ta sig an rollen av Colin Firth själv.