En film som borde ses

I stadsdelen Gottsunda i Uppsala rör sig flera olika subkulturer. Människor som är en del av vårt samhälle, men samtidigt står utanför. "Under Gottsunda" tar oss med in i dessa subkulturer och berättar möjliga bakgrunder till de bilbränder och stenkastningar som äger rum i förorten. Vi får träffa flera ungdomar och vuxna som berättar både fiktiva och dokumentära historier och gör sidan så många av oss blundar för mer mänsklig.

Genom poetiska texter och genomtänkta klipp visar Viktor Johansson oss en annan sida av det vi i vår del av samhället kallar problem. En sida som snarare är ett rop på hjälp och förståelse än ett problem. Även om många av historierna som berättas är fiktiva berättas de med dokumentärgreppet, vilket gör att det stundtals svårt att skilja på vad som faktiskt är sant och inte.

Tanken bakom "Under Gottsunda" är att ge flera historier en röst snarare än endast en. Dock blir det nästan för många röster för att man ska kunna höra något. Även om de flesta av dessa historier är fiktiva skulle jag vilja veta mer, lära känna dessa personer lite bättre. Nu får vi höra en annan sida av verkligheten, vilket är riktigt intressant, men samtidigt vet jag inte vilka dessa personer är. Deras historier skulle få en mycket större betydelse och sätta sig mer hos mig om jag fick lära känna dem bättre. Något som filmen dock lyckas med i detta är just det att jag vill lära känna dem. Jag vill veta mer om deras värld och deras verklighet. Kanske betyder det att filmen lyckas skapa det den vill trots allt?

"Under Gottsunda" är utan tvekan intressant och väcker definitivt tankar kring den värld som samhället väljer att blunda för. Jag hade dock önskat mer fokus på dessa livsöden som skapats för att på så sätt kunna engagera och skapa förståelse för en sida av samhället som det blir allt viktigare att vi inte stänger ute, utan snarare öppnar upp för och börjar lyssna på. Dock, av den anledningen att filmen trots allt påbörjar dessa tankar hos åskådaren, är detta en film som borde ses.

En kortare film av stillbilder och en uppläsare som läser ur boken "Gottsunda stories" känns egentligen inte så relevant till filmen. Det är om något mer reklam för boken än något extra om själva filmen.

Kommentatorspåret är som ett extra tillägg till filmen. Som i vilket kommentatorspår som helst får man en större bakgrund till filmen, som i just denna film passar perfekt. Spåret i sig blir som en extra dokumentär i själva dokumentären och blir därför ganska intressant att lyssna på.

1. "Under Gottsunda" är en samproduktion med tidningen FLM och den som köper det senaste numret får även med filmen. Filmen finns även som VOD hos TriArt.se.

2. Viktor Johansson blev inspirerad av att skapa detta projekt då han cyklade förbi en uppbrunnen bil med sin dotter i Gottsunda.

3. Detta är Viktor Johanssons första långfilm.