Fransk konstfilm möter Tim Burton

Jack föds en så kall kväll att hans hjärta fryser till is. För att rädda honom skapar barnmorskan Madeleine ett hjärta byggt av ett gökur och ersätter det frusna hjärtat med det. Med ett gökur som hjärta har dock Jack tre regler att förhålla sig till. Han får inte leka med visarna på klockan, han får inte tappa humöret och han får absolut inte bli kär. Allting förändras dock när han träffar Miss Acacia. Plötsligt får han svårare att tygla humöret och hans hjärta börjar ticka allt snabbare.

"Pojken med det tickande hjärtat" är utan tvekan inspirerad av Tim Burtons stil, men den skiljer sig ändå genom sin franska berättarstil som påminner lite om de äldre franska konstfilmerna. Både denna stil av berättande och animationen är riktigt snygg, men det är i början lite svårt att hänga med i vad som händer. Det byggs upp för intressanta bakgrunder för vissa karaktärer, men som sedan aldrig kommer fram. Detta gör det lite svårt att förstå karaktärerna och deras val och i slutet känner jag mig lite lurad när det inte kommer någon förklaring till det heller. Kanske är det på grund av detta som jag inte sympatiserar med huvudkaraktären Jack en enda gång, samtidigt som jag heller inte hittar någon annan karaktär som jag bryr mig särskilt mycket om.

En grej som gör mig lite tvådelad är musikalnumren. Musiken är för det mesta väldigt fin, men förstörs av mindre bra låttexter som sjunger ut exakt det karaktärerna gör. I stället för att bli behagligt att titta på blir det ganska långtråkigt. Kanske hade detta blivit bättre om den varit på originalspråk, men nu går det endast att få den dubbad.

Som en animerad film gör sig "Pojken med det tickande hjärtat" ganska lätt till en barnfilm, men det är ganska svårt att bedöma den som en sådan. Berättandet är alldeles för komplicerat för ett barn att hänga med i och en del av scenerna är ganska hemska. Samtidigt blir den stundtals aningen barnslig för att vara en vuxenfilm. Kort och gott har filmskaparna här helt fokuserat på en berättelse de tyckt varit bra och helt glömt bort att jobba med målgrupp.

"Pojken med det tickande hjärtat" är en gullig historia och framförallt ett väldigt intressant försök till en ny typ av animerad film. Dock tappar den sin åskådare ganska tidigt och det är svårt att ta sig in igen.

Finns inget.

1. I filmen möter vi för en kort stund Jack the Ripper. Trots att det sägs att han dödade kvinnor på gatorna i London försöker han döda vår Jack på tåget.

2. Méliès visar den första filmen som någonsin gjorts och det visar sig vara Romeo och Julia. I första scenen har Romeo på sig vad som nästan ser ut som en rymddräkt, vilket kan vara en hint mot Méliès film "Månlandningen".

3. Trots att "Pojken med det tickande hjärtat" i original är en fransk film utspelar den sig minst tid i Frankrike. I stället utspelar den sig i England och Spanien.

EMMA ÅKERLIND (2014-10-27)