En sista drink

Vi har kommit till den femte och sista säsongen av "Boardwalk Empire" och det är nu vi ska få se vilket öde Nucky Thompson går till mötes. Som vanligt när det är den sista säsongen och alla inblandade vet om det när man spelar in så vet man att vad som helst kan hända. Man behöver inte spara på skådespelare för kommande händelser utan man kan låta vem som helst dö, döda eller göra annat som man egentligen inte behöver följa upp för säsongen och serien är ju i alla fall snart slut. Och det händer här. Vi får se en del karaktärer utvecklas, andra mördas och några är sig rätt lika trots att det är sista säsongen.

En sak som skiljer den här säsongen mot tidigare är att vi får se en hel del från Nuckys uppväxt och barndom. Hur han, hans bror och hans mor misshandlades av hans far. Vi får se hur hans syster dog tidigt och vi får se hur han blir den han är idag. Men förutom det är mycket sig likt. Det kämpas om territorier, om sprit och om vem som är det största gangstern. Al Capone som varit med i många av de tidigare säsongerna blommar här ut och blir den ökända gangstern som han kom att bli i verkligheten. Vi får även se Joseph Kennedy (John och Roberts far) och hur han bland annat aktiespekulerar. Hur mycket av det som är sanning vet jag inte men jag gillar verkligen att de blandar in riktiga personer med de karaktärer som är skapade för serien. Det ger det hela en känsla av att det faktiskt hänt på riktigt.

Säsongen består bara av åtta avsnitt i stället för de vanliga tolv avsnitten och varför det är så vet jag faktiskt men jag vet att det inte gör så mycket för man hinner ändå med att berätta den historia man vill berätta. Och så slutet, slutet på historien om Nucky Thompson, då. Hur var det? Jo, jag gillar det. Jag tänker inte avslöja det men det är tillfredställande och man har till och med lyckats få till en liten twist på slutet. En twist jag inte förutsåg.

Som helhet är säsong fem sådär. Inte den bästa men heller inte dålig. Den är lite seg under vissa stunder men på det hela taget blir det godkänt. Och med ett bra slut lämnar vi serien med en god eftersmak och kan bara konstatera att berättelsen om Nucky är mycket intressant och väl värd att lägga tid på. Så gör det om ni inte redan gjort det. Se "Boardwalk Empire"!

Kommentarspår och en dokumentär om hur man skapat seriens miljöer. Jag hade gärna sett en intervju med Steve Buscemi om hur det var att spela Nucky.

1. Fem säsonger känns väldigt lagom för serien.

2. I sommar kommer det en box med alla fem säsongerna i.