Ett bra äktenskap i en slarvig film

"A Good Marriage" som filmen heter i original är baserad på en novell med samma namn av Stephen King. Filmen berättar om Darcy som varit gift i 25 år när hon får reda hennes man är en seriemördare. Situationen är ungefär densamma som med BTK-mördaren (Bind Torture Kill) i USA. Både han och Darcys man har mördat kvinnor under många år utan att deras fruar misstänkt något. Skillnaden här är att Darcy upptäcker sin mans hemlighet och nu måste bestämma sig för om hon ska ange honom (på sin och sina barns bekostnad) eller fortsätta som om inget hänt.

Berättelsen är riktigt obehaglig. Inte för att man får se en massa stympade kvinnokroppar även om det finns lite sådant också utan mer för att vi får uppleva Darcy i en omöjlig situation. Vad skulle man själv göra om man hamnade i en liknande situation? Tyvärr är filmen rätt slarvigt gjord och innehåller en massa misstag. Till exempel så får man som tittare veta väldigt tidigt in i filmen att det är något fel med mannen. Hade jag fått bestämma hade han framställts som en genomgod man ända upp till då Darcy kommer på hans hemlighet. Det hade givit en mycket större effekt.

Det finns även en hel del andra situationer som är väldigt ologiska. Bland annat tar en man som klarat sig så länge som Darcys inga dumma risker som att ge sin fru örhängen från ett av offren. Känns väldigt underligt. Det finns fler exempel men jag kommer inte gå in på dem här då de avslöjar för mycket av filmens handling.

Darcy spelas halvbra av Joan Allen. Hon gör det mesta bra men man får inte riktigt den där panikkänslan från henne. Hennes man Bob spelas av Anthony LaPaglia och han lyckas mycket bättre. Tyvärr räcker inte det och för att få ut max ur denna historia är det bättre att läsa den än att se den som film. Där får man den rätta känslan och det som karaktärerna gör känns faktiskt logiskt. Så tyvärr blir detta ytterligare en Stephen King-film som inte lyckades sådär jättebra och i stället mest känns slarvig och stressad.

1. Stephen King har själv skrivit manus till filmen.

2. När filmen gick upp i USA var det via nätet och endast ett fåtal biografer. Om det var för att man inte trodde på filmen låter jag vara osagt.

3. Jag gillar taglinen "Två kan bevara en hemlighet, om en av dem är död."